Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

Ukrajna új fekete-tengeri útvonalat használhat a gabonaszállításhoz


Egyetlen hajó sincs a láthatáron, miután Oroszország kilépett a fekete-tengeri gabonakezdeményezésből, és 2023. július 25-én megkezdte az ukrán élelmiszerexport-létesítmények rendszeres bombázását
Egyetlen hajó sincs a láthatáron, miután Oroszország kilépett a fekete-tengeri gabonakezdeményezésből, és 2023. július 25-én megkezdte az ukrán élelmiszerexport-létesítmények rendszeres bombázását

Ukrajna azt fontolgatja, hogy újonnan tesztelt, háborús, fekete-tengeri exportfolyosóját használja a gabonaszállításokhoz, miután múlt héten először sikerült kijuttatni egy hajót ezen az útvonalon – közölte hétfőn egy magas rangú mezőgazdasági tisztviselő.

Oroszország blokád alatt tartja Ukrajna kikötőit, amióta 2022 februárjában megtámadta szomszédját, és azzal fenyegetőzik, hogy minden hajót potenciális katonai célpontként kezel, miután múlt hónapban kilépett abból az ENSZ által támogatott megállapodásból, amely lehetővé tette a gabonaszállító hajók biztonságos áthaladását a Fekete-tengeren.

Ehhez kapcsolódóan: Az ukrán búzaexport blokkolása után Oroszország saját szállításai is elakadtak

Válaszul Ukrajna bejelentette, hogy humanitárius folyosót hoz létre, amely a Fekete-tenger nyugati partvidékét öleli át Románia és Bulgária közelében. Egy hongkongi zászló alatt közlekedő tartályhajó, amely az odesszai kikötőben ragadt az invázió óta, múlt héten megtette ezt az utat, anélkül hogy lőttek volna rá.

„Eddig csak egyetlen kereskedelmi hajó haladt át itt, és ez megmutatta a készséget alternatív útvonalak használatára” – mondta Denisz Marcsuk, Ukrajna legnagyobb agrárgazdasági csoportja, az Agrártanács helyettes vezetője a nemzeti televíziónak.

„A továbbiakban potenciálisan hét-nyolc újabb hajót kellene mozgatni (…) és akkor talán a jövőben ezek az alternatív útvonalak a gabonát és olajos magvakat szállító hajók folyosójává válnak” tette hozzá.

A brit Financial Times Olekszandr Griban ukrán gazdaságiminiszter-helyettesre hivatkozva közölte, hogy Kijev a globális biztosítókkal közösen véglegesít egy fedezeti konstrukciót a fekete-tengeri kikötőket felkereső gabonaszállító hajók számára.

Ehhez kapcsolódóan: Az orosz tengeri blokád ellenére elhagyta Odessza kikötőjét egy teherszállító hajó

Ukrajna a világ egyik legnagyobb gabonatermesztője és -exportőre, rendes körülmények között több millió tonna élelmiszert szállít külföldre mélytengeri fekete-tengeri kikötőiből, Odesszából és Mikolajivból.

Ám az ország délnyugati sarkában lévő Duna-delta kikötőire kellett támaszkodnia azóta, hogy Oroszország kilépett a biztonságos áthaladást szavatoló, egy évvel korábban született megállapodásból.

Hogy az orosz erők által tűz alá vett ukrán kikötőkbe vonzza a hajótulajdonosokat, Ukrajna már húszmilliárd hrivnyát (547 millió dollárt) különített el hajóbiztosításra – közölte Marcsuk.

Mindazonáltal Mikola Gorbacsov, az ukrán gabonakereskedők UGA nevű szervezetének vezetője az esetleges veszteségek kompenzációs mechanizmusa ellenére kételkedik abban, hogy sok hajótulajdonos állna készen az ideiglenes folyosók használatára.

„Főleg, hogy legalább két-három napba telik egy hajó berakodása Odessza és környéke kikötőiben. Ha ezalatt a kikötői infrastruktúrát ismét ellenséges támadások érik, fennáll a veszélye annak, hogy kár esik a hajókban és a rakományban” – fogalmazott közleményében.

Ehhez kapcsolódóan: Újabb orosz légitámadások a román határ közelében

Gorbacsov szerint tanácsos lenne olyan mechanizmust találni, amely biztosítaná a polgári hajók biztonságát az ideiglenes folyosókon, például katonai kísérettel.

„A NATO-hajók képesek lesznek reagálni a fenyegetésekre, beleértve a kikötői infrastruktúra elleni rakétatámadásokat is” – mondta.

Készült a Reuters tudósításának felhasználásával.
XS
SM
MD
LG