Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

Varázsütésre helyreállt az üzemanyag-ellátás a hatósági ár kivezetését követően


Shell-benzinkút a budapesti Széna téren 2022. május 31-én, amikor még hatósági áron lehetett tankolni (képünk illusztráció)
Shell-benzinkút a budapesti Széna téren 2022. május 31-én, amikor még hatósági áron lehetett tankolni (képünk illusztráció)

Hernádi Zsolt Mol-vezér három hónapra becsülte azt az időtávot, amíg helyreáll a benzinkutak ellátása, de bő egy hónap alatt visszatértek az importőrök és az árstop miatt eltűnő nagykereskedők. A kisbenzinkutak az utolsó két hónapra nem kaptak állami támogatást, viszont január végéig be kell számolniuk, hogy megfeleltek az állami apanázs feltételeinek. A biztonsági tárolók még mindig alacsony szinten vannak.

Tavaly december 6-án törölte el a kormány a hazai üzemanyagokra 2021. november közepén bevezetett hatósági árazást. E szerint nem lehetett literenként 480 forintnál drágábban adni az alapbenzint és a gázolajat. Az intézkedés 13 hónapig volt hatályban, sok családi vállalkozást hozott nehéz helyzetbe, és az utolsó hetekben már komoly üzemanyag-ellátási gondokat okozott országszerte.

Ez viszont egy csapásra megváltozott az ársapka eltörlésével. „Úgy tűnik, hogy megoldódott az ellátás. Időben jön az üzemanyag, és annyi érkezik, amennyit megrendeltem. Mintha mi sem történt volna az elmúlt bő egy évben” – mondta egy kiskutat üzemeltető családi vállalkozás vezetője a Szabad Európának. A benzinkutas szerint kezdenek visszatérni az ügyfelek is, igaz, nem annyian, mint korábban.

Ehhez kapcsolódóan: Örülnek a benzinkutasok a piaci árnak, csak nincs mit eladni: üresek a tartályok

„Helyreállt az ellátás, most azon dolgozunk, hogy az autósok visszajöjjenek a kiskutakra, 13 hónap kiesést kell most bepótolni” – mondta a Szabad Európának Egri Gábor, a Független Benzinkutak Szövetségének elnöke.

Egri szerint óriási feladat, hogy visszacsalogassák a vevőiket, mert a korábbi ügyfelek nagyrészt átszoktak a színes kutakra. (Színes kutakon a nagy hálózatokat kell érteni, mint a Mol, a Shell, az OMV, a kis- és családi vállalkozások által üzemeltetett töltőállomásokat fehér kutaknak nevezik.)

Hűtlenek lettek az autósok

Az üzemanyagárstop bevezetése előtt a fehér kutak úgy tudtak ügyfeleket szerezni, hogy a színes kutaknál néhány forinttal olcsóbban adták a benzint és a gázolajat. „Ez most is így van, időbe telik, míg az autósok ismét felfedezik az árkülönbséget” – tette hozzá. Az is kérdéses, hogy 650-700 forintos benzin- és gázolajárak mellett mennyit számít, hogy egy kút néhány forinttal olcsóbban adja a naftát.

Egri szerint bő egy hónap alatt visszajöttek a nagykereskedők, újraindult az import, a legtöbb kút a régi partnerétől tudja ismét beszerezni az üzemanyagot.

Február 5-én egy újabb uniós szankció lép életbe, amikortól az Oroszországból származó nyersolajból készített feldolgozott termékek, mint a benzin és a gázolaj exportját és importját tiltja meg az Európai Unió.

Ehhez kapcsolódóan: Februártól nem hozhat be orosz alapú üzemanyagot a Mol pozsonyi finomítójából

E megegyezés részeként a Mol nem hozhat be olyan üzemanyagot pozsonyi finomítójából Magyarországra, amely orosz kőolajból lett finomítva. Ez jelentős tétel, hiszen a hazai gázolajfogyasztás harminc, míg a benzin 10-15 százalék importból származik.

Egri Gábor azt mondta, hogy egyelőre semmilyen hírt nem kaptak az importőröktől és a nagykereskedőktől, amiből arra lehet következtetni, hogy gond lenne az üzemanyag-ellátással.

Állami támogatás

Bár a kormánnyal az volt a megállapodás, hogy a kiskutak állami támogatása az ársapka fenntartásáig jár, a kis- és családi vállalkozók szeptemberben kapták meg utoljára a támogatást, Egri Gábor szerint októberre és novemberre nem érkezett.

Hasonlóról számoltak be a lapunk által megkeresett benzinkutasok is. Nem csak hogy pénz nem érkezett, az állami tulajdonban lévő IFKA Közhasznú Nonprofit Kft. emlékeztette a kutasokat arra, hogy ne felejtsék el január 31-ig beküldeni a Kisbenzinkutak támogatása 2022 program keretében a szakmai beszámolókat, hogy mire költötték a pénzt.

Az állami támogatásért cserébe a benzinkút nem hirdethetett üzemszünetet a szokásos nyitvatartási idején belül; eleget kellett tennie a munkaszerződések szerinti munkabérfizetési kötelezettségének és nem bocsáthatott el alkalmazottakat, valamint nem értékesíthetett ársapkával érintett üzemanyagot a rögzített kereskedelmi ár alatt.

A kormány hét hónapra (márciustól szeptemberig) 554 vállalkozásnak juttatott 17,2 milliárd forintnyi szubvenciót, ezáltal a támogatás 934 kisbenzinkút folyamatos, zavartalan működéséhez, valamint az itt dolgozók munkahelyének megőrzéséhez járult hozzá.

Kerestük az IFKA-t, hogy miért nem támogatta a kormány októberben és novemberben a kisbenzinkutakat, de az állami szervezet az Agrárminisztériumhoz irányított minket kérdéseinkkel. Az agrártárcát is megkerestük, de a cikk megjelenéséig nem kaptunk választ.

Örülnek a nagyok is

„Jó egy hónap alatt rendeződött a piaci ellátás, legalábbis ami a mennyiséget illeti. Most már nincs az országban üzemanyag-hiányos töltőállomás – mondta a Szabad Európának Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára. Szerinte az import is visszatért. – A rendeződést nagyban segíti, hogy a fogyasztás is normalizálódott, a piaci üzemanyagárak miatt visszafogottabb lett” – tette hozzá.

Grád Ottó szerint az árak is normalizálódni fognak. Mint ismert, az ársapka kivezetését megelőzően hiány volt a kutakon. Miután a kormány eltörölte a hatósági árazást, hirtelen óriási kereslet lett az import benzin és gázolaj esetében is. A főtitkár szerint részben az volt a magyarázat a magas hazai üzemanyagárakra, hogy az ellátás visszaállítása érdekében az importőröknél az ár másodlagos kérdés, a lényeg az volt, hogy legyen a nagykereskedelmi piacon elég üzemanyag.

„Most, hogy a kereslet-kínálat helyreállt, a verseny is jobban tud érvényesülni, és ez majd az árakban is látszani fog” – tette hozzá.

Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója az ársapka eltörlésekor azt mondta, hogy három hónapig is eltarthat, mire helyreáll az egyensúly és visszatérnek az importőrök a magyar piacra. Grád Ottó ezzel kapcsolatban elmondta, hogy még nem normalizálódott teljesen a helyzet. Szerinte februárban lépnek életbe az újabb uniós szankciók, emiatt várhatóan márciusban fog a hazai piac külső hatásoktól mentesen és ismét normálisan működni.

A főtitkár szerint az import esetében lehet átrendeződés, a legnagyobb importőr az osztrák OMV, amelynek Schwechatban van kőolajfinomítója, a céget azonban nem érinti ez a szankció. „A Mol pozsonyi finomítója azonban nagyrészt orosz olajat dolgoz fel, sokat exportál, itt majd alternatív beszállítói lehetőségeket kell keresni” – tette hozzá.

Grád Ottó szerint ellátási szempontból nem lesznek gondok, az árakra hatással lehet ugyan a szankció, de az, hogy mennyit fizetünk a magyar kutakon a benzinért és a gázolajért, nagyrészt a kőolaj világpiaci árától és a forint árfolyamától függ.

Alacsony szinten a tartalékok

Nyáron az OMV schwechati finomítójában bekövetkezett üzemzavar miatt kapott az osztrák olajtársaság 18 millió liter motorbenzint és 29 millió liter gázolajat a magyar biztonsági készletekből.

Ezt követően augusztusban szabadított fel a kormány a hazai üzemanyag-ellátás biztosítása érdekében 184 millió liter dízelolajat az ország stratégiai tartalékából. A felszabadított mennyiség a stratégiai gázolajkészlet 38 százaléka, a gázolaj előállítására alkalmas kőolaj- és dízelkészletnek pedig együttesen a 24 százaléka volt.

A hatályos szabályozás értelmében a készlet visszapótlásáról 2023. április 1-jéig kell gondoskodni. A nemzetközi előírások szerint legalább kilencven napra elegendő mennyiségnek kellene a tárolókban lennie, ez most a Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetség (MSZKSZ) legfrissebb adatai szerint nem teljesül. Tavaly december végén 79 napra elegendő tartalék volt a hazai biztonsági tárolókban.

2023. január 23-án az alábbi közleményt küldte szerkesztőségünknek az OMV Hungária Kft.:
"Az OMV Hungária Kft. két héttel az év végi határidő előtt maradéktalanul visszatöltötte az állami üzemanyag készletekből nyáron igénybe vett mennyiséget. Az OMV Hungária Kft. az ársapka eltörlése előtt nem sokkal egy tenderen is elindult, amelyen számukra pozitív döntés született. Így januártól az első negyedév során újabb 28 millió liter gázolajat fog az OMV a magyar állami készletbe tölteni. Bízunk benne, hogy ezzel a lépéssel mi is hozzá tudunk járulni a hazai készletszintek helyreállításához és az ellátásbiztonsághoz!"

  • 16x9 Image

    Wiedemann Tamás

    Wiedemann Tamás a Szabad Európa budapesti irodájának újságírója. 2007 óta ír gazdasági témájú cikkeket. Dolgozott a Magyar Hírlapnál, a Napi Gazdaságnál, a Magyar Nemzetnél és a G7-nél. 2009-ben a Robert Bosch Alapítvány és a Berliner Journalistenschule ösztöndíjasa volt Berlinben. 

Maradjon velünk!

  • Szabad Európa a mobilján: töltse le ingyenes applikációnkat a Google Play vagy az Apple Store kínálatából!

A stabil mobilkapcsolat érdekében a weboldal egyes funkciói az applikációban csak korlátozottan érhetők el.

XS
SM
MD
LG