Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

Örülnek a benzinkutasok a piaci árnak, csak nincs mit eladni: üresek a tartályok


OMV töltőállomás a II. kerületi Szilágyi Erzsébet fasoron 2017. január 25-én.
OMV töltőállomás a II. kerületi Szilágyi Erzsébet fasoron 2017. január 25-én.

A Mol első körben a saját, szárazra futott benzinkútjait tölti fel üzemanyaggal, a többiek csak ezután következhetnek. Pedig most már minden töltőállomás ismét profittal működhetne, ha lenne nafta a tartályban. De nincs. A hatósági ár miatt elszenvedett veszteségeiért ötven cég követel kártérítést a magyar államtól, a per Strasbourgban van folyamatban.

„Na, végre” – mondta egy vidéki kis kút üzemeltetője a Szabad Európának. A kisbenzinkutak több mint egy évig a túlélésért küzdöttek, mert nem érte meg nekik üzemanyagot eladni, de a kormányrendelet miatt nem zárhattak be.

Hiába nyújtott a kormány 20 forintos literenkénti támogatást, annak egy részét elvitte a benzin és gázolaj szállítási díja, a fennmaradó rész a rezsire sem volt elég. A töltőállomások veszteséggel üzemeltek, ezért örülnek most, hogy visszaállt a régi rend és ismét haszonnal értékesíthetik a naftát.

Rendkívüli kormányinfón, kedd este fél 11-kor jelentették be, hogy vége a benzinárstopnak: már csak piaci áron lehet tankolni

Volna, ha lenne

A vidéki kutas azt mondta, hogy a benzinkút tartályai üresek, most vár egy 98-as szállítmányt a Moltól, és a korábbi beszállítója a nap folyamán fogja értesíteni arról, hogy újraindítja-e az üzemanyagszállítást a magyar piacra.

A kutas korábban az osztrák OMV-től kapta a benzint és a gázolajat, de a 480 forintban maximalizált hatósági ár miatt, és a schwechati finomítóban történt baleset miatt már jó ideje nem küldött tartálykocsit a töltőállomásra.

„A kabinet az utolsó pillanatban a szakadék széléről rántotta el a kormányt” – mondta Egri Gábor a Független Benzinkutak Szövetségének elnöke. Egri Gábor reméli, hogy a magyar politikai elit tanult a hibáiból, hogy a marketingalapú kommunikáción való politizálást felváltja a tényeken és elemzéseken alapuló politizálás.

„Jelenleg keresleti oldal van, vagyis sokan akarnak tankolni, de alig van elérhető üzemanyag. Remélem hamarosan stabilizálódik az ellátás” – tette hozzá. Elmondása szerint a szövetségük mindent meg fog tenni, hogy egyensúlyba kerüljön a piac és a kistelepüléseken is a megszokott rendben tudjanak tankolni az autósok.

„Hatalmas bizalomvesztés van most a kiskereskedelem irányába, ezt most vissza kell építeni, de csak akkor fog sikerülni, ha van üzemanyag a benzinkutakon” – mondta.

Nem lesz egyszerű, mert Egri Gábor emlékeztetett arra, hogy a Mol most nem szállít a kisbenzinkutakra üzemanyagot. Szerinte egyenlőtlen piaci helyzet alakult ki a hatósági üzemanyagáras rendszer miatt. „A Mol nyereséggel kerül ki ebből a helyzetből, miközben a kis csalási vállalkozások a csőd szélére kerültek. Egyenlővé kell tenni a versenyt” – tette hozzá.

Ársapka megszüntetése előtti napokban pánikvásárlás indult el, erről ebben a cikkben írtunk: Pánikvásárlás indulhatott el hétvégén, rekordmennyiségű üzemanyag fogyott

Ez nem az a szankció

Mint ismert a kormány a decemberi uniós szankciókra hivatkozva törölte el a hatósági árat az alapbenzin és gázolaj esetében kedden este. Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter szerint a brüsszeli szankciók eredménye az, hogy a 480 forintos üzemanyagárat nem lehet az ország összes benzinkútján a magyar családoknak biztosítani.

Gulyás Gergely jelezte: a szankciók életbe lépése az elmúlt napokban mindenki által megtapasztalható módon zavarokat okozott Magyarország üzemanyag-ellátásában. „A Mol hétfőn levélben tájékoztatta az energiaügyi minisztert, hogy import nélkül nem tudja megoldani az ország üzemanyag-ellátását” – tette hozzá.

Ezzel kapcsolatban Egri Gábor azt mondta, hogy nem a december 5-én életbe lépett, az orosz nyersolajra kivetett szankció, amelyre egyébként Magyarország mentességet kapott, hanem a február 5-én életbe lépő szankció lesz hatással a hazai ellátásra. Ekkortól az Oroszországból származó nyersolajból készített feldolgozott termékek, mint a benzin és a gázolaj exportját és importját tiltja meg az Európai Unió.

Ennek a megegyezésnek a részeként a Mol nem hozhat be olyan üzemanyagot pozsonyi finomítójából Magyarországra, ami orosz kőolajból lett finomítva. Ez jelentős tétel, hiszen a hazai gázolajfogyasztás harminc, míg a benzin esetében 10-15 százalék importból származik.

„Ez a szabályozás a Molra van kihatással. Európa üzemanyag-szállítása azonban stabil, az európai finomítók jelentős kőolajtartalékokat képeztek. Sehol sincs ellátási probléma, csak Magyarországon, az ársapka miatt” – mondta Egri Gábor. Szerinte ez egy egyszerű közgazdasági tétel, ha a piaci árak nem érik el az önköltségét sem, akkor hiány alakul ki.

Egri Gábor azt is elmondta, hogy 50 cég perelte be a magyar államot Strasbourgban az Emberi Jogok Európai Bíróságánál. Azért nyújtottak be kártérítési igényt, mert a kormányzati árstop „teljesen kivéreztette a kis- és közepes vállalkozói szektort, kivéreztette a családi cégeket”, miután ők fizették meg a kormányzati árstop költségeit.

„Hurrá” – reagált Grád Ottó a Szabad Európának arra, hogy a kormány megszüntette a hatósági árazást az üzemanyagok esetében. A Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára szerint a 24. órában vezette ki a kabinet a hatósági árazást.

„Viszonylag elfogadható időn belül fogjuk konszolidálni a piacot. Most már a feltételek is adottak ahhoz, hogy elinduljon a normál piaci működés, és visszatérjen az import Magyarországra” – tette hozzá.

Grád Ottó szerint az intézkedésnek két oldala van: a kínálat esetében fontos az import újraindulása, miközben a kereslet is csökkenni fog. Egyrészt az autósok kevesebbet fognak tankolni, mert csak drágábban tudnak hozzájutni az üzemanyaghoz, másrészt visszaszorulnak a spekulatív vásárlások. „Sajnos ipari méreteket öltött a többletvásárlás, mint a tényleges felhasználási igény” – tette hozzá.

A Szabad Európa azon kérdésére, miszerint a Mol felfüggesztette a nem saját hálózatában lévő kutak esetében az üzemanyag-kiszállítást, és ez nem okoz-e piaci egyensúlytalanságokat akkor, amikor ismét haszonnal lehet benzint és gázolajat értékesíteni, azt mondta, hogy az importot nem lehet egyik napról a másikra visszahozni.

„A Mol továbbra is jelentős nagykereskedő marad, élő szerződései vannak a partnerei felé, amit teljesíteni fog. Az, hogy a következő napokban a Molnál az élvez prioritást, hogy a szárazra futott kútjait üzembe állítsa, ebből a társaság nem fog piaci előnyt kovácsolni” – tette hozzá.

Ehhez kapcsolódóan: Matolcsy György: Rossz döntéseket hozott a kormány, helytelen a válságkezelési stratégia

Tarifaemelésről, adókedvezményről tárgyalnának a kormánnyal a taxisok

Tárgyalásokat kezdeményez a kormánnyal a taxisok érdekében, a Független Egységes Szakszervezetek Szövetsége és a Nemzeti Szakszervezet. Arra hivatkoznak, hogy az idei tarifamegállapodást elértéktelenítette a háború, a hiperinfláció, az energiaválság és az élelmiszerárak elszabadulása.

Azt írják közleményükben, hogy mint a legtöbb taxis vállalkozást tömörítő érdekképviselet, az alábbi témákról kezdeményeznek konzultációt a kormánnyal:

  • további sürgős kisebb mértékű tarifaemelés
  • további adókedvezmények lehetőségei a taxisoknak
  • a taxis engedélyek kiadásának és a vállalkozások létszámának korlátozása
  • a taxisok adózási lehetőségeinek pontosítása.

A két érdekképviselet Orbán Viktor miniszterelnöknek címezte levelét. A Nemzeti Szakszervezet Taxis tagozata emellett további taxisok belépését várja.

Nő az infláció

A benzinkutakon a korábbi 480 forintos literenkénti árakat a benzin esetében 641, míg a gázolajnál 699 forintos ár váltotta fel. Ez 33-45 százalékos emelkedés a több mint egy éven érvényben lévő hatósági árhoz képest. Virovácz Péter, az ING vezető elemzője szerint csak a benzinárstop megszüntetése mintegy 2 százalékponttal emeli az inflációt. Ennek módszertani okai vannak.

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) fogyasztói kosarában ugyanis 480 forintos ár szerepelt az üzemanyagok esetében. Mindegy, hogy a céges autók eddig is piaci áron tankoltak, a KSH a saját statisztikáiban 480 forintos literenkénti árral számolt, vagyis eddig alul mérte a valós fogyasztói árakat.

A taxik és mezőgazdasági gépek eddig hatósági áron tankoltak, ez is emeli az inflációt, de ennek hatásai kisebbek, és később jelentkeznek, hiszen az agráriumban már vége vannak a nagy nyári és őszi munkáknak, amikor a gazdák sok üzemanyagot használtak a gépekkel.

  • 16x9 Image

    Wiedemann Tamás

    Wiedemann Tamás a Szabad Európa budapesti irodájának újságírója. 2007 óta ír gazdasági témájú cikkeket. Dolgozott a Magyar Hírlapnál, a Napi Gazdaságnál, a Magyar Nemzetnél és a G7-nél. 2009-ben a Robert Bosch Alapítvány és a Berliner Journalistenschule ösztöndíjasa volt Berlinben. 

XS
SM
MD
LG