Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

A kormány szisztematikusan ellehetetleníti a független médiát


Egyebek közt le kellene állítania a gyűlöletkampányokat és a félreinformálást a hatóságoknak Magyarországon az Európa Tanács legfrissebb jelentése szerint. A jelentés a hazai médiapiaccal és a véleménynyilvánítás szabadságával foglalkozott.

Az Európa Tanács legfrissebb jelentése szerint Magyarországon egyrészt nem független a médiaszabályozó hatóság (Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság ‒ NMHH), politikai befolyás alatt áll. Másrészt folyamatos és torzító állami beavatkozások történnek a médiapiaci versenybe.

A kettő együtt pedig azt hozza, hogy a média sokszínűségéhez (médiapluralizmus) és a véleménynyilvánítás szabadságához fűződő feltételek folyamatosan romlanak az országban. Ezek pedig nem csak önmagukban való értékek, a demokráciának is nagyon fontos pillérei.

Különösen aggasztó e helyzet szerintük vidéken, ahol jelentősen visszafogták a vélemények szabad ütköztetésének lehetőségeit.

Mi az az Európa Tanács (Council of Europe)?
Ez nem uniós szerv, teljesen független tőle. Ez egy kormányközi szervezet Strasbourgban, 47 ország tagja, szinte minden európai ország. Hozzájuk tartozik az Emberi Jogok Európai Bírósága vagy az alkotmányjogászokat tömörítő Velencei Bizottság is.

A helyzetet pedig gyűlöletkampányok és szisztematikus félreinformálás súlyosbítják, különösen a civil szervezetek és a kormánytól független hangok ellen.

A jelentés szerint utóbbiak arra szolgálnak, hogy megbénítsák a civil társadalmat, és egyértelmű üzenetet küldjenek arról, hogy gyors megtorlásra számíthat bárki, aki bármilyen formában kritizálja a kormány lépéseit.

A jelentésért Dunja Mijatović, az Európa Tanács emberi jogi biztosa felelt. Ehhez beszéltek a hazai civil társadalom, médiakiadványok és az állam képviselőivel.

Az állam részéről Varga Judit miniszternek, Orbán Balázs miniszterelnökségi államtitkárnak, Karas Mónikának, az NMHH és a Médiatanács vezetőjének, illetve Kozma Ákosnak, az alapvető jogok biztosának érveit hallgatták meg.

Az NMHH túlhatalma is káros

A jelentésben több konkrét lépést is javasolnak a magyar médiapiaci versenyfeltételek tisztességesebbé tétele érdekében. Azt javasolják például, hogy az NMHH elnökének hatalmát meg kellene osztani több független intézmény között. Emellett a Médiatanács nagyobb átláthatóságát is alapvetőnek tartanák.

Szerintük fontos lenne átláthatóvá tenni azt is, hogy melyik újságnak, tévének ki a tulajdonosa. Vagy hogy tartsák tiszteletben a szerkesztőségek függetlenségét, különösen a közmédiában érvényesülő politikai befolyást látják károsnak.

A jelentés szerint a magyar kormány azzal érvel, hogy beavatkozásai, pénzjuttatásai pont hogy a média sokszínűsége érdekében történnek. Hiszen eddig baloldali médiatúlsúly volt, de ők ezt épp kiegyenlítik. Ezt az érvelést nem találta helyesnek a jelentés, hiszen szerintük ezekkel a beavatkozásokkal a tisztességes versenyfeltételeket igyekeznek felszámolni.

Megjegyzik azt is, hogy a médiafelügyeletet jellemzően nem készteti beavatkozásra, ha visszatérően gyűlöletkeltő kampányok indulnak például a migránsok, az LMBT-közösség, a romák vagy bizonyos más csoportok ellen.

Három politikai kategória szerint szerepelnek a médiakiadványok a jelentésben: kormánypárti, független és ellenzéki. Így megemlékeznek az ellenzéki Népszabadság bezárásáról.

Vagy hogy a nagyjából 20 ezres példányszámú Népszava maradt az egyetlen országos ellenzéki napilap, ami politikai ügyekkel is foglalkozik. Szemben a kormány összesítve több mint 200 ezres példányszámúra rúgó politikai napilapjaival.

Megemlékeznek az akkor még független Index, a legnagyobb híroldal 2020-as átvételéről, és a kormánypárti kommunikációs stratégia szolgálatába állításáról is. Vagy arról is, hogy független szerkesztőségektől egyre jobban elzárják az információkat, akár rendőrséggel, perekkel fenyegetve őket, ha kérdezni akarnak.

Hasonlóan a Klubrádió friss ügyéről is szót ejt a jelentés. A Klubrádió elhallgattatását egyébként korábban is figyelemmel követte Dunja Mijatović. Ha részletesebben érdekli, miért ilyen fontos a Klubrádió a kormánynak, alább bővebben is olvashat róla.

A magyar kormány kommentárt fűzött a jelentéshez. Az érvelésük leginkább arról szól, hogy minden médiapiaci beavatkozásuk jogszerű volt. Különösen a Klubrádió ügyében.

Egyébként pedig „fontos kiemelni, hogy a Klubrádió nem az egyetlen rádió Magyarországon”, nem is sérül a médiapiac sokszínűsége, hiszen 15 rádiócsatorna van még Budapesten, 149 az országban, köztük 7 állami, így szerintük marad elég.

A magyar szabályozás egyértelműen kimondja, hogy a bemondók, riporterek nem tehetnek hozzá a hírekhez véleményt, értékelést. Csak ha beazonosítható a szerző, és nyilvánvaló, hogy az adott műsor vagy tartalom nem pusztán a híreket fogja közölni. Részlet a kormány érveléséből.
A magyar szabályozás egyértelműen kimondja, hogy a bemondók, riporterek nem tehetnek hozzá a hírekhez véleményt, értékelést. Csak ha beazonosítható a szerző, és nyilvánvaló, hogy az adott műsor vagy tartalom nem pusztán a híreket fogja közölni. Részlet a kormány érveléséből.

A kormány külön „erősen tiltakozik” a jelentés nyelvezete ellen is. Úgy érezték, hogy (hiába szerepelnek a jelentésben ellenzékinek besorolt kiadványok is) kizárólag kormánypárti és független szerkesztőségek között tettek különbséget. Szerintük ez félrevezető nyelvezet.

Emellett egyedi eseteknek ítélik a hivatkozott példákat, nem rendszerszerű folyamatoknak. És megjegyzik, hogy több esetben elmarasztalta a Médiatanács például a kormánypárti Magyar Hírlapot a gyűlöletkeltő tartalmai miatt.

Külön sérelmezik, hogy nem árulták el a jelentésben, hogy a médiapiaci szereplők és a civil szervezetek közül kikkel beszélt az Európa Tanács csapata. Szerintük az átláthatóságot rontja, ha ez titokban marad. Emellett helyenként véleményesnek is tartják a megállapításokat, nem elég tényszerűnek.

  • 16x9 Image

    Szalai Bálint

    Szalai Bálint a Szabad Európa budapesti szerkesztőségének újságírója. Nyolc évig dolgozott az akkor leglátogatottabb híroldalnak számító Indexnél. Egyéb elismerések mellett 2015-ben megkapta a Gőbölyös Soma-díjat. 2018/19-es akadémiai évben az arizonai állami egyetem Fulbright-Humphrey ösztöndíjasa volt.

XS
SM
MD
LG