Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

Brexit - Nekirugaszkodnak újra, de pesszimisták a brit és az uniós döntéshozók


Ahogy közeledik a kilépés határideje, úgy nő a feszültség, mert még mindig nincs megállapodás a brexitről az Európai Unió és Nagy-Britannia között
Ahogy közeledik a kilépés határideje, úgy nő a feszültség, mert még mindig nincs megállapodás a brexitről az Európai Unió és Nagy-Britannia között

A megállapodásra adott határidő lejártának napján sem sikerült dűlőre jutni a brexit ügyében. Az Európai Unió és az Egyesült Királyság közötti kereskedelmi megállapodást különösen a halászattal kapcsolatos vita akadályozza.

Egy korábbi megállapodás alapján a december 13-i nap végéig kellett volna megegyezni az Európai Uniónak és az Egyesült Királyságnak a gazdasági együttműködés feltételeiről a britek kilépése után. Az Egyesült Királyság európai uniós tagsága hivatalosan már januárban megszűnt, de ez előtt nem sikerült új kereskedelmi egyezményt kötni, ezért a kontinens és a szigetország közötti kereskedelmet továbbra is az uniós szabályok határozzák meg.

Ezt persze a brit és az uniós döntéshozók is csak egy ideiglenes megoldásnak szánták, és az új viszonyról vasárnapig kellett volna megegyezniük a feleknek, ez azonban nem sikerült, egy közös nyilatkozatra futotta - a BBC beszámolója szerint.

Folytatják a tárgyalásokat

Vasárnap kora délután Boris Johnson brit miniszterelnök és Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke telefonos megbeszélést tartott. A rövid egyeztetés után Londonban és Brüsszelben kiadott közös közlemény szerint

"A több mint egy éve tartó tárgyalássorozat okozta kimerültség, az eredmény nélkül lejárt új és még újabb határidők ellenére úgy gondoljuk: jelenleg az a felelősségteljes megoldás, ha megtesszük a még szükséges lépéseket".

Johnson és von der Leyen arra utasította a két tárgyalóküldöttséget, hogy folytassák a tárgyalásokat, és igyekezzenek feltérképezni, hogy még ebben a késői időszakban is elérhető-e a megállapodás.

Ha a következő napokban sikerülne megállapodásra jutni, az egyezményt az Európai Parlamentnek és a brit törvényhozásnak is ratifikálnia kellene még az év vége előtt, hogy a szerződés az átmeneti időszak végének pillanatában, január 1-én életbe léphessen.

Vita a halászati jogokról

Az egyik leginkább vitatott kérdés a halászat. A brit kormány szeretné elérni, hogy a brit halászati szektor a jövőben is hozzáférhessen az unió egységes belső piacához. Az Európai Unió ebbe bele is menne, de csak azzal a feltétellel, hogy az EU-s országok is hozzáférjenek a brit felségvizekhez.

Utóbbi feltételt a brit kormány elfogadhatatlannak tartja, olyannyira, hogy a tárgyalásokon már az is elhangzott, januártól hadihajókat rendelhetnek az ország kizárólagos gazdasági övezetébe, hogy feltartóztassák az uniós országok halászhajóit.

Erre valószínűleg nem lenne szükség, hiszen ha megegyezés nélkül érnének véget a tárgyalások, megszűnnének a fennálló gazdasági egyezmények az Egyesült Királyság és az EU között, így az EU-s országok halászati joga is a brit tengereken. A fenyegetés azonban jól mutatja, mennyire feszültté váltak a tárgyalások napokkal a megegyezésre adott határidő előtt.

Korábban a Reuters arról számolt be, hogy Brüsszelben tovább tárgyal a brit és uniós küldöttség is, a megbeszélések várhatóan az éjszakába nyúlnak majd.

A hírügynökség információi szerint mindkét fél a no-deal brexitet tartja a legvalószínűbb forgatókönyvnek, bár mint írják, Írország miniszterelnöke (aki számára az északír kérdés miatt kritikus, milyen viszony marad fenn az EU és a britek között) vasárnap úgy nyilatkozott, megszülethet valamilyen megállapodás.

Komoly logisztikai problémákat okozhat a no-deal forgatókönyv

Az Euronews azt írta, hogy az Egyesült Királyság belépési pontjain, a Csatorna-alagútnál és Dover kikötőjénél már most is lassult a forgalom. Januártól, ha megszűnik a szabad kereskedelem a britek és az EU között, az uniós szabályrendszer helyét a Kereskedelmi Világszervezet szabályai veszik át, ezzel például kereskedelmi vámok lépnének életbe. Ez az komoly logisztikai problémákat okozhat, a szigorú vámellenőrzések miatt óriási torlódások alakulhatnak ki a Csalagúton és a brit kikötőkben.

Az Euronews szerint Boris Johnson nemrég úgy nyilatkozott, hogy a no-deal nem lenne tragédia:

„Nagyon-nagyon valószínű, hogy egy olyan megoldáshoz kell folyamodnunk, ami szerintem nagyszerű lenne az Egyesült Királyságnak. Január elsejétől pontosan azt fogjuk tudni csinálni, amit szeretnénk. Természetesen nem egészen ilyen megoldást szerettünk volna, de az ország fel tud készülni”

– mondta.

Az Egyesült Királyság és az EU közötti kereskedelem volumene mintegy ezer milliárd dollár – a Reuters szerint, ha egy ilyen volumenű kereskedelmet hirtelen vámokkal sújtanak, az hatalmas felfordulást idézne elő a brit és uniós piacokon.

A közös brit-európai piac megszűnése elakaszthatja az ellátási láncokat, amelyek már egyébként is akadoznak a koronavírus-járvány miatt. Ennek következménye a részvény- és valutaárfolyamokra beláthatatlanok, de valószínűleg a briteket érinti a legsúlyosabban. Erre utal, hogy a tárgyalások befagyásának hírére esni kezdett az angol font árfolyama, pénteken 1,2 százalékkal csökkent a valuta dollárhoz viszonyított értéke, ami az elmúlt negyedév egyik legrosszabb adata.

Ingyenes mobilalkalmazásunkkal bárhol és bármikor elérheti a Szabad Európa weboldalának tartalmát. Töltse le díjnyertes applikációnkat a Google Play vagy az Apple Store kínálatából!
XS
SM
MD
LG