Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

Csaknem üres járatok röpködnek Európa fölött feleslegesen


Légi utas a csaknem üres frankfurti repülőtéren 2020. március 12-én
Légi utas a csaknem üres frankfurti repülőtéren 2020. március 12-én

Az európai égboltot megtöltik a csaknem üres, környezetszennyező repülőgépek, amelyek nem szolgálnak más célt, mint hogy megőrizzék a légitársaságok értékes időréseit a világ néhány legfontosabb repülőterén.

A Covid–19 rendkívül fertőző omikron-változata sokakat visszatart a repüléstől, emiatt az emberek és áruk A pontból B pontba való eljuttatása másodlagos szemponttá vált több ezer járat esetében. Fura párosok jöttek létre, környezetvédők és nagy légitársaságok fogtak össze, hogy csökkentsék az üres vagy csaknem üres járatok számát, és nyomást gyakoroljanak az Európai Unióra – az éghajlatváltozás elleni küzdelem elkötelezett globális vezetőjére –, hogy módosítsa a repülőtéri időrésekre vonatkozó szabályokat.

Felesleges utak az értékes időrésekért

„Az EU minden bizonnyal klímavészhelyzeti üzemmódban van” – írta szarkasztikusan a héten Twitteren Greta Thunberg aktivista, és a Brussels Airlines szükségtelen járatairól szóló történetre hivatkozott.

A cég azt mondta, hogy ha az EU nem tesz lépéseket, akkor ezen a télen körülbelül háromezer utat kell megtennie, elsősorban hálózati jogainak védelme érdekében.

A Lufthansa német cégóriás közölte, hogy további 18 000 felesleges járatot kell indítania a tél folyamán, hogy megtartsa leszállási időréseit. Még ha az ünnepek az utasok számának jelentős növekedését is hozták – amit egyébként több ezer járattörlés fémjelez, amelyek miatt az utazók ottragadtak valahol –, a téli időszak hátralévő része lelassulhat az omikron globális terjedése miatt.

A legnagyobb repülőtereken a népszerű útvonalak le-, illetve felszállási résideje rendkívül becses árucikk az iparágban; ezek megtartásához a légitársaságoknak hozniuk kell a járatok jelentős százalékát. Ezért kell fenntartani a veszteséges járatokat annak érdekében, hogy a vállalatok meg tudják tartani az időréseiket.

Nyolcvan helyett ötven százalék, de ez is felesleges

A környezetszennyezési aggodalmak ellenére ez elfogadott gyakorlat volt, amit a repülés visszaesése a járványidőszakban megkérdőjelezett. Normális esetben a légitársaságoknak a rendelkezésükre álló időrések nyolcvan százalékát kellett kihasználniuk jogaik megőrzése érdekében, de az EU ezt ötven százalékra csökkentette, hogy minél kevesebb üres vagy csaknem üres gép szelje az eget.

Az Egyesült Államokban a Szövetségi Légi Közlekedési Hivatal a járványra hivatkozva március 26-ig lemondott a hasonló időréshasználati minimumszabályokról. Csak néhány amerikai repülőtéren korlátozottak az időrések, így a New York-i Kennedy és a LaGuardia, valamint a Washington melletti Reagan Washington National esetében.

A múlt hónapban, amikor még volt remény arra, hogy a járvány végre alábbhagy, az Európai Bizottság megerősítette az ötvenszázalékos szabályt, de közölte, hogy ez március végére 64 százalékra nőhet.

Rugalmasságot sürgetnek a légitársaságok

A nagy légitársaságok, például a Lufthansa, az Air France és a KLM azonban további rugalmasságra számít, beleértve az időrésekre vonatkozó küszöb további csökkentését.

„Rövid távon nagyobb rugalmasságra van szükség, nemcsak nyáron, hanem a mostani, téli menetrendben is – áll a Lufthansa közleményében. – A válsággal kapcsolatos rugalmasság nélkül a légitársaságok kénytelenek szinte üres gépekkel repülni, csak azért, hogy biztosítsák az időréseiket.”

A KLM ezzel egyetért.

„Vagyis ha a szezon hátralévő része nagyon kiábrándító, légitársaságként olyan helyzetbe kerülhetsz, hogy elveszíted az időréseket járattörlések miatt, vagy félig üres géppel repülsz. Egyik helyzet sem kívánatos” – közölte a holland cég.

Dilemma előtt az EU

Ez gúzsba köti az EU-t. Egyrészt biztosítania kell, hogy a repülőtéri időrések nyitottak legyenek a tisztességes verseny előtt, lehetővé téve az újonnan érkezőknek, hogy harcba szállhassanak értük, ha mások nem használják ki őket kellőképpen. Másrészt meg akarja akadályozni, hogy a környezetszennyező repülőgépek minél többet repüljenek.

Adina Valean, az EU közlekedési biztosa a múlt hónapban elismerte, hogy az omikron veszélyt jelent az utazási ágazatra, de csütörtökig nem jelentett be semmilyen új szabályozást.

Georges Gilkinet belga közlekedési miniszter csípős levelet írt neki, és azért lobbizott uniós kollégáinál, hogy csatlakozzanak a kezdeményezéshez és növeljék a nyomást.

Az Associated Press által megszerzett levél szerint az e járatok által okozott nagymértékű környezetszennyezés teljes mértékben ellentétes az EU klíma-célkitűzéseivel.

Készült az AP tudósításának felhasználásával.
XS
SM
MD
LG