Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

Összeveszett Mészáros Lőrinc és Homlok Zsolt, ami milliárdokba fájhat az országnak


Képünk illusztráció
Képünk illusztráció

Mészáros Lőrinc cége fővállalkozóként indoklás nélkül, a teljesítés utolsó fázisában tette ki Homlok Zsolt kft.-jét két fontos vasúti beruházásból. Uniós támogatásoktól eshetünk el a NER-es nagyvállalkozók összeveszése miatt.

Közleményben tudatta a VASÚTVILL Kft., hogy két fontos vasúti fejlesztésben is felmondta a céggel a kivitelezői szerződést a fővállalkozó, így „a társaság jelenleg rendelkezésre álló kapacitásainak 2023. évi terv szerinti kihasználtsága várhatóan jelentősen csökken”. A VASÚTVILL tőzsdei cég, így a közléssel a befektetői felé fennálló tájékoztatási kötelezettségének tett eleget.

A két beruházás a Püspökladány–Biharkeresztes vasútvonal villamosítása, valamint a váci vasútállomás villamos felújítása. A közlemény nem említi, de a kivitelezői szerződéseket felmondó cég az R-Kord Kft.

Családban marad

Az R-Kord Mészáros Lőrinc tulajdona, a VASÚTVILL pedig Homlok Zsolt érdekeltségébe tartozik. Igaz, kissé kacifántos módon: Homlok Zsolt 2017-ben feleségül vette Mészáros Lőrinc lányát, aki 2019 júniusában felügyelőbizottsági tag lett a VASÚTVILL-nél, immár Homlok-Mészáros Ágnes néven.

A VASÚTVILL-ről korábban a 24.hu írta meg, hogy a Rafinanz Promotion nevű cseh vállalkozás a tulajdonosa, amelynek résztulajdonosa maga Homlok Zsolt. Mint fogalmaztak: „A prágai cég azóta Svájc egyik kedvező adózásáról és diszkrét cégadatkezeléséről ismert kantonja, Zug felé mozdult.”

Ehhez kapcsolódóan: Mészáros Lőrinc nem tud hibázni, hozzá futnak be 35 éven keresztül az autópálya-koncessziós díjak is.

Mészáros Lőrinc ismert nagyvállalkozó, de Homlok Zsolt neve talán kevésbé ismerős. Ő régi vasútépítő szakember, dolgozott a Swietelsky Vasúttechnika Kft.-nél is. A VASÚTVILL szintén nagyon régen, 1992 óta van jelen a piacon. (Az első években még MÁV-VASÚTVILL Kft. néven.) A Swietelsky építette egyebek között a felcsúti kisvasutat is.

A G-nap után

Mészáros Lőrinc vasúti cégbirodalma ugyanakkor már ízig-vérig a NER terméke, 2015 májusában alapították: három hónappal korábban veszett össze Orbán Viktor és Simicska Lajos – ez vonult be G-napként a köztudatba –, aminek következtében a korábbi legfőbb bizalmas és APEH elnök helyét a Fidesz gazdasági hátországában Mészáros Lőrinc vette át, az állami megrendelésekből pedig gyorsan kiebrudalt Közgép helyére (csak emlékeztetőül: az M4-es gyorsforgalmi út leállított építési munkálatai miatt később a magyar állam peren kívül 45 milliárd forintot fizetett) pedig a V-Híd Csoport került, melynek az R-Kord Kft is tagja.

(A két nagyvállalkozóban még közös, hogy a fociba is befektettek, Mészáros Lőrinc a felcsúti Puskás Akadémiába, Homlok Zsolt pedig a szombathelyi Haladásba.)

Ehhez kapcsolódóan: Ha ön a Tiszántúlon lakik, nagy valószínűséggel Mészáros Lőrinctől vásárolja a gázt és az áramot.

Mind a váci állomás korszerűsítése, mind a Püspökladány–Biharkeresztes vasútvonal villamosítása (nagy)részben uniós forrásból valósul meg. Vácott a munkák 14 milliárd forintba kerülnek, az 54 kilométeres Püspökladány–Biharkeresztes vasúti pályaszakaszt 47,76 milliárd forintból korszerűsítik.

Időkorlát

Mindkét beruházás csúszásban van: Vácott még 2020. február 1-jén kezdődött meg a munka, és 2021. november 30. volt a befejezés határideje; Püspökladánynál 2020. október 30-án kezdődött a korszerűsítés, és tavaly december 31-én kellett volna átadni a felújított vonalat a forgalomnak.

Ebből az is látszik, hogy mindkét beruházás még a 2014–2021-es hétéves uniós költségvetési ciklus forrásainak terhére valósul meg. Az EU-ban éppen az esetleges csúszások miatt létezik egy úgynevezett N+2-es szabály, e szerint a hétéves ciklushoz képest két év csúszással még be lehet fejezni egy beruházást úgy, hogy a támogatás nem vész el.

Ezen túl azonban már nem, vagyis idén év végéig mindenképpen át kell adni mindkét fejlesztést, különben akár tízmilliárdos forrásvesztéssel is számolhatunk. Egy, az ügyre rálátó forrásunk szerint mindkét esetben kérdéses, hogy végül sikerül-e tartani a határidőt, bár a kivitelezés a Püspökladány–Biharkeresztes vasútvonal esetében már kilencven százalék körül jár, Vácott pedig hetven-nyolcvan százalékos szinten.

Ehhez kapcsolódóan: Hogyan segítheti ön Mészáros Lőrinc további boldogulását?

A keleti vasúti szakaszon már állnak a villanyoszlopok, kihúzták a vezetéket, korszerűsítették a pályát, ugyanakkor hiányzik még több fontos berendezés. Ezek forrásunk szerint még Svájcban vannak, és mivel a VASÚTVILL vásárolta őket, kérdés, sikerül-e megállapodni az átadásukról az R-Kordnak. (Információink szerint egyébként az „elválásról” folynak a tárgyalások a két cég között.)

Úgy tudjuk, Vác esetében is több nagyfeszültségű berendezés vár még szállításra, amelyeket szintén a VASÚTVILL rendelt meg, csakhogy ezek beszerzése sem könnyű, egyszerűen azért, mert Európában kevés cég gyárt ilyent, és jelenleg óriási rájuk a kereslet – többek között éppen amiatt, mert uniós támogatással rengeteg vasútépítés zajlik más országokban is.

Belép a történetbe Lázár János

A VASÚTVILL tíz százalékkal nagyobb részesedéssel vesz részt a kivitelezésben mindkét esetben, emiatt nevesített alvállalkozónak minősül, az ilyen cégeket pedig nem annyira egyszerű lecserélni, mert ehhez az irányító hatóságnak is hozzá kell járulnia.

Ez korábban a Nemzeti Infrastruktúra Zrt. volt, de az állami cég néhány hete megszűnt, tevékenységi körét mostantól közvetlenül Lázár János építésügyi minisztériuma látja el. Itt viszont éppen az a Kikina Artúr a vasúti beruházások támogatásáért felelős helyettes államtitkár, akit több forrásunk is „Mészáros Lőrinc emberének” nevezett.

Emiatt információink szerint Lázár János is feszült viszonyban áll saját beosztottjával, de – ez Völner Pál esetében is kiderült – az Orbán-kormányban a miniszterek nem minden esetben válogathatják meg, hogy kivel dolgoztak.

Ehhez kapcsolódóan: Lázár János most éppen azt a közbeszerzési rendszert bontja le, amelynek felfuttatásában korábban aktívan részt vett.

Ide kötődik, hogy a V-Híd vezérigazgatója viszont az a Sárváry István, akit tavaly júliusban véletlenül Palkovics László ipari miniszterrel láttak egy budai vendéglő teraszán vacsorázni. Palkovics Lászlóból az új kormányban ugyan miniszter lett, de hamar lemondott, feladatait részben Lázár János vette át, ő viszont még 2016-ban rúgta ki Sárváry Istvánt egy fontos kormányzati pozícióból, a Forster Gyula Nemzeti Örökségvédelmi és Vagyongazdálkodási Központ éléről.

Több, egymástól független forrásból származó információnk szerint a mostani szerződésbontás is egy nagyon komoly személyes ellentét következménye Mészáros Lőrinc és Homlok Zsolt között: az elmúlt években szinte minden fontosabb vasúti beruházást a V-Híd nyert, Homlok Zsolt cégeinek meg kellett elégedniük az alvállalkozó szerepével, amit ő egyre nehezebben viselt már el, ráadásul még meglévő pozícióit is elkezdte félteni – mint a mostani eset mutatja, nem is feltétlenül alap nélkül.

Ehhez kapcsolódóan: Volt azért olyan is, amikor Homlok Zsolt nyert meg Mészáros Lőrinc előtt egy tendert.

Tavaly decemberben ugyanakkor még a HVG írta meg, hogy a VASÚTVILL felvásárolta a GTH Holding nevű céget, amelyik 2015-ben elnyerte közbeszerzésen a jogot több évre előre szinte az összes vasúti fejlesztés hitelesítésére.

Vagyis tavaly decemberben még éppen hogy erős közeledés volt a felek között, amit forrásaink csak úgy kommentáltak, hogy „gyorsan fordultak rosszra a dolgok”. Homlok-Mészáros Ágnes január 31. óta már nem felügyelőbizottsági tag a VASÚTVILL-ben, amit minden informátorunk úgy értékelt, hogy „ez már a teljes elválás”. Információink szerint ennek része lehet a három gyermeket nevelő Homlok Zsolt és Homlok-Mészáros Ágnes házasságának felbontása is.

Információink szerint minőségi kifogás nem merült fel a VASÚTVILL-lel szemben mindeddig, a csúszás pontos okát nem ismerjük. (De, mint korábban megírtuk, Magyarországon az állami beruházások jellemzően nem készülnek el időben.)

Az ügyben kerestük a V-Hidat és a VASÚTVILL Kft.-t is, a Mészáros-cég sajtóosztályáról annyit közöltek, hogy nem kommentálhatják a történteket, erre az építésügyi minisztérium jogosult, a VASÚTVILL részéről azt mondták, a közleményen túl nem szeretnének nyilatkozni. Kerestük az építésügyi minisztériumot is, válaszukat közölni fogjuk.

  • 16x9 Image

    Kósa András

    Kósa András a Szabad Európa főmunkatársa. 2001 óta újságíró, az elmúlt bő húsz évben volt a Magyar Hírlap, a Magyar Nemzet, a Hír Televízió és a Népszava munkatársa. Ezenkívül dolgozott a hvg.hu politika rovatának vezetőjeként és a tulajdonosok által 2022 augusztusában megszüntetett azonnali.hu főszerkesztőjeként is.

XS
SM
MD
LG