Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

Szimbolikus és történelmi jelentőségű, hogy Brüsszel Ukrajna, Moldova és Georgia előtt is megnyitja az unió kapuit


Ursula von der Leyen (b), Volodimir Zelenszkij és Josep Borrell, az Európai Unió külügyi és biztonságpolitikai főképviselője Kijevben 2022. április 8-án
Ursula von der Leyen (b), Volodimir Zelenszkij és Josep Borrell, az Európai Unió külügyi és biztonságpolitikai főképviselője Kijevben 2022. április 8-án

A történelmi és a szimbolikus jelző egyaránt helyénvaló az Európai Bizottság pénteki döntésével kapcsolatban, amelyben azt javasolta, hogy Ukrajna, Moldova és Georgia is kapjon európai perspektívát – más szóval elsőként jelentette be, hogy a három ország a jövőben az Európai Unió tagja lehet.

Ukrajna és Moldova esetében a bizottság még tovább ment, és azt javasolta, hogy a két ország kapjon európai uniós tagjelölti státuszt, ami az első lépés a csatlakozás hosszú folyamatában.

A döntés történelmi jelentőségű, mert Oroszország ukrajnai inváziója előtt ezt politikailag lehetetlennek tartották.

Négy hónappal ezelőtt a brüsszeli folyosókon még kinevették volna, ha valaki felveti, hogy az Európai Bizottság véleményt fogalmaz meg erről a három országról, arról nem is beszélve, hogy közülük kettőnek tagjelölti státuszt javasol.

A bizottság döntése ráadásul erősen szimbolikus. Semmi konkrétumot nem tartalmaz, és nem is változtat azonnal a helyi viszonyokon egyik országban sem, főképp nem a háború sújtotta Ukrajnában. A bombázás nem szűnik meg a Donbászban; mindhárom országra mérhetetlenül nehéz politikai és gazdasági reformok várnak; és a korrupció ugyanannyira jelen van, mint korábban.

Brüsszel ugyanakkor két csoportra osztotta a három egykori szovjet tagköztársaságot. Az Európai Bizottság azt javasolta, hogy Ukrajna és Moldova kapjon tagjelölt státuszt, majd teljesítsenek bizonyos feltételeket, hogy továbbléphessenek a csatlakozás folyamatában. Georgia esetében azonban előbb teljesíteni kell bizonyos feltételeket, hogy egyáltalán szóba jöhessen ez.

Míg az uniót lenyűgözi Ukrajna bátorsága és ellenállóképessége a Moszkva által indított háborúban, valamint Moldova reformorientált kormánya, Georgiával kapcsolatban aggodalmak merültek fel az elmúlt években tapasztalt „politikai visszalépés” miatt. Sokatmondó, hogy a bizottság első feltétele Georgia esetében az volt, hogy az ország erősítse a politikai polarizációt, megelőzve olyan egyéb feltételeket, mint „a teljes mértékben és valóban független igazságszolgáltatás” biztosítása és „még erőteljesebb lépések a szabad, professzionális, pluralista és független médiakörnyezet garantálására”. Ezek régóta fennálló brüsszeli kritikák, amelyeket a dél-kaukázusi ország eddig nehezen tudott kezelni.

Georgia ezért az EU-tagságra várók sorában hátrébb került, Bosznia-Hercegovinához hasonlóan, amely bonyolult politikai berendezkedése miatt nehezen teljesíti a Brüsszel által három évvel ezelőtt előírt tizennégy ajánlást, hogy potenciális tagjelölt országból tényleges tagjelöltté váljon. Jelenleg Észak-Macedónia, Montenegró, Albánia, Szerbia és Törökország rendelkezik hivatalos tagjelöltstátusszal.

Fontos megjegyezni, hogy a bizottság javaslata csak egy ajánlás. A valódi döntést csütörtökön és pénteken, a brüsszeli csúcstalálkozón hozzák meg, ahol a 27 uniós tagállamnak egyhangúlag kell támogatnia az elfogadását.

Bár most úgy tűnik, hogy a legtöbb, ha nem az összes tagállam támogatja a tagjelöltstátuszokat, a rideg valóság az, hogy az EU bővítése nem túl népszerű. Kevesebb mint egy évvel ezelőtt egyes tagállamok még azt is megkérdőjelezték, hogy a bővítés szót kell-e használni a nyugat-balkáni tagjelöltek esetében.

Még ha jóvá is hagyják a tagjelölti státuszt, a folyamat hosszú és lassú. Montenegró például, amely Moldovánál és Ukrajnánál is kisebb, gazdagabb ország, és nem küzd befagyott konfliktusokkal, már vagy tizenkét éve tagjelölt. Bár Podgorica szépen, lassan halad előre a reformok terén, kevés az esély arra, hogy egyhamar csatlakozhat, Törökország pedig 23 éve tagjelölt. Az a szóbeszéd járja, hogy a hosszú határidők egyáltalán nem zavarják sok uniós ország vezetőjét.

Miközben tehát Moldovának és Ukrajnának – és kisebb mértékben Georgiának – ünnepelnie kellene az új európai perspektívát, amely néhány hónapja még elképzelhetetlen volt, az uniós csatlakozáshoz vezető út még mindig hihetetlenül hosszú.

XS
SM
MD
LG