Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

Három-négy ponton állhat vagy bukhat az ukrán pénzügyi csomag


Orbán Viktor és Charles Michel, az Európai Tanács elnöke a tavaly decemberi EU-csúcson. Fotó: Olivier Matthys / AP
Orbán Viktor és Charles Michel, az Európai Tanács elnöke a tavaly decemberi EU-csúcson. Fotó: Olivier Matthys / AP

Jó egy héttel az Ukrajna finanszírozásáról dönteni hivatott rendkívüli EU-csúcs előtt papíron semmi sem változott, miután a belga soros elnökség frissített szövegtervezete nem veszi figyelembe a magyar kormány javaslatait. Az Orbán-kormány a színfalak mögött három-négy pontról egyeztethet cserébe az újabb vétó ejtéséért.

Technikai szinten, úgy tűnik, lemondtak a megegyezés lehetőségéről Magyarországgal a február 1-jei rendkívüli uniós csúcstalálkozó előtt, így a kérdés a következő napokban óhatatlanul magasabb, politikai szintre kerül, mielőtt jövő csütörtökön összeülnének az Európai Unió állam- és kormányfői.

Úgy tűnik, nem volt visszhangja Orbán Viktor ajánlatának

Ez a forgatókönyv mostanra vált egyértelművé, miután az EU-tanács soros belga elnöksége a többéves keretköltségvetésről (MFF) szóló rendelet félidei felülvizsgálatáról előterjesztett friss javaslata diplomaták szerint mindent a decemberi állapotban hagyott. Ez azt jelenti, hogy – legalábbis szakértői szinten – nem volt visszhangja annak a magyar javaslatnak, amely, ha úgy tetszik, az Orbán-kormány ajánlata volt az EU-nak az ötvenmilliárd eurós ukrán pénzügyi csomaggal szembeni újabb vétó elkerülésére.

Emlékezetes, hogy a magyar diplomaták két javaslatot terjesztettek elő a tárgyalóasztalnál még január első felében. Az egyik értelmében Magyarország nem ellenezné, hogy az MFF-rendelet módosításával, azaz 27-es körben négy évre ötvenmilliárd euró pénzügyi támogatást hagyjanak jóvá Ukrajnának, azzal a feltétellel, hogy a két vonatkozó rendeletet évente egyhangú döntéssel meg kellene erősíteni. Ez vonatkozik a csomag kölcsön- és támogatási részére is. Az Orbán-kormány így elvileg foghatná az ukrán pénzesborítékot.

Ehhez kapcsolódóan: A politikai súrlódások gyors megszüntetését ígéri Lengyelország és Ukrajna

Egy másik magyar javaslat – amelyet információink szerint először a magyar miniszterelnök vezetett elő a tavaly decemberi EU-csúcson – a helyreállítási eszköz (RRF) végrehajtására adott idő két évvel történő meghosszabbítását kérte, 2026 vége helyett 2028 végéig. Ezt a magyar indítványt a német nagykövet politikailag és jogilag is irreálisnak nevezte ugyan, ám a tanács jogi szolgálata értesülésünk szerint azóta úgy foglalt állást, hogy a vonatkozó rendeleteket a tagállamok minősített többségi szavazással is módosíthatják, így elvileg nincs jogi akadálya.

Jó okkal feltételezhető, hogy a helyreállítási eszköz (RRF) végrehajtásának két évvel történő meghosszabbítása az egyik eleme annak az alkucsomagnak, amely megalapozhatja az egyhangú döntést az MFF félidei felülvizsgálatáról és az ukrán pénzügyi támogatásról a február 1-jei összejövetelen.

A csomag második eleme nyilvánvalóan az ukrán eszköz évenkénti egyhangú felülvizsgálatára vonatkozó magyar javaslat lesz, amely így politikai szintre kerül.

Ehhez kapcsolódóan: Szlovákia meg fogja vétózni Ukrajna NATO-tagságát – mondta ukrajnai látogatása előtt Robert Fico

A harmadik egy, brüsszeli intézményi forrásaink szerint a magyar kormány által kért visszatérítés (rebate) vagy derogáció arra, hogy Magyarországnak – mivel még egy centet sem látott a helyreállítási forrásokból – ne kelljen hozzájárulnia a helyreállítási alap inflációval megnövekedett kamatköltségei miatt szükséges pótbefizetésekhez.

Miközben egy ilyen engedményt az Orbán-kormány sikerként állíthatna be, költségvetési szempontból csak marginálisnak számít, éppen ezért nem ütközhet komoly ellenállásba. A jelenleg asztalon levő terv értelmében ugyanis a tagállami pluszbefizetésekre csak akkor lenne szükség, ha már minden más eszközt kimerítettek. Első lépcsőben az úgynevezett rugalmassági eszközökben ki nem fizetett pénzeket fordítanák a pluszköltségekre, második lépcsőben következne a költségvetési fejezeten belüli átcsoportosítás, majd az, hogy a ki nem fizetett költségvetési pénzeket nem vonnák le a tagállami befizetésekből, hanem külön erre a célra fordítanák. Összességében tehát ez egy olyan engedmény lehetne a magyar kormánynak, amely jól kommunikálható Orbánék számára, miközben az EU-nak lényegében nem kerül semmibe.

Negyedik elemként a magyar csomag része lehet még egy úgynevezett vészfék lehetőségének beiktatása. Ez azt jelentené, hogy a magyar miniszterelnöknek felkínálnák a lehetőséget, hogy az Európai Tanács napirendjére vetesse az ukrán kifizetés kérdését, anélkül azonban, hogy megvétózhatná. Orbán Viktor egyébként a jogállami feltételességi rendeletben már kapott egy hasonló lehetőséget, de sohasem használta.

Brüsszelben az az általános várakozás, hogy a német–francia duó és az Európai Tanács elnöke folytathatja le az egyezkedést a magyar kormánnyal a színfalak mögött a rendkívüli állam- és kormányfői találkozóig hátralevő néhány napban, vagy nem kizárhatóan a csúcstalálkozón.

  • 16x9 Image

    Gyévai Zoltán

    Gyévai Zoltán a Szabad Európa brüsszeli munkatársa. Több mint harminc éve újságíró, ebből 25 évet Brüsszelben dolgozott tudósítóként. Pályáját az Esti Hírlapnál kezdte, majd a Köztársaság című hetilap és a Magyar Hírlap külpolitikai rovatának tagja volt. Ez utóbbit és a Figyelőt az EU központjából tudósította éveken keresztül. A BruxInfo brüsszeli uniós hírportál alapítója és főszerkesztője. Másfél évtizeden át az InfoRádió Brüsszeli hét című műsorának állandó uniós szakértője.

XS
SM
MD
LG