Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

Ukrajna barátságos arcát mutatja az orosz dezinformáció ellen


"A szerelem alagútja" - így emlegetik ezt a vasútvonalat a Kijevtől 350 kilométerre lévő Kleven városában
"A szerelem alagútja" - így emlegetik ezt a vasútvonalat a Kijevtől 350 kilométerre lévő Kleven városában

Egy „modern, dinamikus, szabad és sokféle” Ukrajna képét hirdeti az a weboldal, amelyet a közelmúltban indított el a kijevi külügyminisztérium. Az oldal elsősorban a külföldi befektetőket, turistákat és diákokat próbálja megszólítani az üzleti lehetőségek, látnivalók és tanulmányi ösztöndíjak bemutatásával.

A hivatalos weboldal egy nagyobb kampány része, amelyhez részben a brit külügyminisztérium adott támogatást az ukrán külügynek. Az egyik szervező, Volodimir Seiko külügyminisztériumi tisztviselő szerint Ukrajnáról olyan pontatlan kép alakult ki külföldön, hogy az ország imázsának javítására már állami beavatkozásra van szükség.

Csernobil, Majdan, kelet-ukrajnai háború

Ahogy az angol nyelvű Szabad Európa cikkében is olvasható: a nyugati köztudatban Ukrajna elsősorban három dolog miatt vált nevezetessé, ezek közül egyik sem nevezhető kedvezőnek. Sokan emlékeznek még a 35 évvel ezelőtti csernobili atomkatasztrófára, ami máig meghatározza az országról alkotott képet. Ezt követően a nyugati hírolvasók ingerküszöbét a 2004-es narancsos forradalom, majd a 2013-14-es, Majdan néven ismert megmozdulások érték el. Az oroszbarát Janukovics-rezsim bukását követte a Krím-félsziget orosz megszállása, és a máig tartó kelet-ukrajnai konfliktus.

Az egyik szervező, Volodimir Seiko külügyminisztériumi tisztviselő
Az egyik szervező, Volodimir Seiko külügyminisztériumi tisztviselő

„Élet-halál kérdése” a kulturális diplomácia

„Janukovics bukása óta Ukrajna számára élet-halál kérdése az országimázs és a kulturális diplomácia” – fogalmazott Jarina Kljucskovszkak startégiai kommunikációs tanácsadó. Elmondása szerint Ukrajna megítélését nemcsak a 2014 óta megnövekedett instabilitás rontja, hanem az a „több milliárd dolláros információs háború is”, amelyet Oroszország indított Ukrajna befeketítésére. Az országról alkotott képet nem javította az sem, amikor 2019-ben a kijevi kormány belekeveredett az amerikai választásokkal kapcsolatos botrányba, amely Donald Trump első impeachmentjéhez vezetett.

A most indított kampány szervezői előtt több nyugati ország saját, nagy múltú kulturális diplomáciai szervezetei állnak példaként: olyanok, mint az Amerikai Tanácsok, a Brit Tanács, a francia Societe General vagy a német Goethe Intézetek. Hasonló kulturális diplomáciai szervezet megteremtésére korábban is voltak kísérletek Ukrajnában, ám ezek általában a politikai akarat hiánya miatt elsikkadtak.

Kézzel fogható, bár világpolitikai szinten csekély eredménye eddig csak a hasonló célú civil kezdeményezéseknek volt, példa erre az Ukraine World nevű portál elindítása, amelyet a főszerkesztő, Volodimir Jarmolenko elmondása szerint az ukrán kultúra népszerűsítésére és „a nyugatellenes propaganda és dezinformáció ellensúlyozására” hoztak létre 2014-ben.

Utcai kávézó Kijevben. A koronavírus-járvány az ukrán idegenforgalmat is romba döntötte.
Utcai kávézó Kijevben. A koronavírus-járvány az ukrán idegenforgalmat is romba döntötte.

A befektetőket nehezebb lesz megszólítani

Jarmolenko a Szabad Európának úgy nyilatkozott, ha csak politikáról és gazdaságról beszélnek a kultúra helyett, az nem segíti az ország megismerését. Elmondása szerint az ukrán kultúra és történelem máig alig ismert a korábbi orosz elnyomás hatása miatt. Volodimir Seiko, az állami Ukrajna Most kampány egyik felelőse szintén azt mondta: a világ Ukrajna-képét máig nagyrészt Oroszország határozza meg.

Abban mindketten egyetértenek, hogy az ukrán nemzeti identitás még nem szilárdult meg igazán. Szerintük Ukrajna etnikai és kulturális sokfélesége az egyik sarokköve lehet az ország modern identitásának: példaként említik a kárpátaljai magyarságot, a krími tatár közösséget, a román és bolgár kisebbségeket, valamint az ország jelentős zsidó kulturális örökségét.

Egy ház kifestett tűzfala Kijevben, 2019 július 17-én
Egy ház kifestett tűzfala Kijevben, 2019 július 17-én

A sokszínűséget az Ukrajna Most kampány is hangsúlyozza a turistáknak szóló oldalakon. A gazdag kulturális örökségnél azonban valószínűleg nehezebb lesz eladni Ukrajnát, mint befektetőbarát országot. A brit Future Brand tanácsadócég szerint ahhoz, hogy egy országra vonzó befektetési célpontként tekintsenek, „magabiztosságot, befolyásosságot, politikai stabilitást, haladó gazdasági szemléletet, innovációt, megbízhatóságot” kell sugároznia. Ukrajna, bár a kritériumok egy részének megfelel, sokat veszít a jogállam gyengesége és a nehézkes bürokráciát behálózó korrupció miatt.

Springtime In The Tunnel Of Love
please wait

Jelenleg nincs elérhető tartalom

0:00 0:01:00 0:00
Mark Raczkiewycz írása.

Ingyenes mobilalkalmazásunkkal bárhol és bármikor elérheti a Szabad Európa weboldalának tartalmát. Töltse le díjnyertes applikációnkat a Google Play vagy az Apple Store kínálatából.

XS
SM
MD
LG