Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

Konstruktív bizalmatlanság: hibás és pontosan célzott ellenzéki üzenetek


Miért lett Orbán Viktornak saját logója? Mit üzen az ellenzéki választóknak, ha Karácsony Gergely a NER egyik prominensével, Hernádi Zsolttal fotózkodik? Hogy fogja kormányozni az uradalmat Lúdas Jakab Péter, miután elverte Döbrögit? Konstruktív bizalmatlanság című sorozatunkban Ruff Bálint politikai és kommunikációs tanácsadó elemzi rendszeresen az elmúlt időszak legfontosabb kampányeseményeit. A podcast leiratát olvashatják.

Az interjú legfontosabb gondolatai:

  • A Fidesz már azon dolgozik, hogy legyen orbánista tudomány, ami legitimálja működésüket.
  • Orbán Viktort önálló brandként építik.
  • Egy miniszterelnök-jelöltnek pártja jelöltjeit is fölfelé kell húznia. Ez legjobban Dobrev Klárának, legkevésbé Fekete-Győr Andrásnak sikerült.
  • Utóbbi kampánya sodródik, miután elengedték a "felcsúti pert", legerősebb mondásukat.
  • Karácsony küzd a tettei és a szavai közötti különbség feloldásával.
  • Jakab Péter és Jobbik-kampány lelassult a parlamenti szünet beálltával. Nem tudott érvényessé válni a budapesti, nagyvárosi liberálisabb közönség számára sem.
  • Az értelmiség egy része mint zsűri próbálja évtizedek óta befolyásolni a politikát. Rosszul, de az mégis rendszeresen meghátrál előle.
  • Milyen üzenettel lehet eljutni a legfontosabb 35-40 vidéki körzetbe, ahol eldől majd a választás? Azokhoz az emberekhez, akik a leginkább foglyai a Fidesz rendszerének?

Mit látott az elmúlt három hét legügyesebb kampányhúzásának?

Elsőként azt mondanám, hogy Dobrev Klára továbbra is hibátlan kampányt fut. Nagy hibák nélkül kiegyensúlyozott teljesítményt ad le, amivel szerintem bebiztosította a helyét az elsők között az előválasztáson.

A második, amit kiemelnék, Fekete-Győr Andrásnak az elmúlt időszakban talán az első valódi politikai megnyilvánulása. Amikor az ATV-n rendezett miniszterelnöki vitában előhozta a Tóth Csaba ügyet, be tudott vinni egy politikai vágást az ellenfeleinek.

Konstruktív bizalmatlanság – Rendszeres kampányelemzés Ruff Bálinttal
please wait

Jelenleg nincs elérhető tartalom

0:00 0:29:23 0:00

A harmadik a kormánypárthoz kötődik: Orbán Viktor két fontos beszéde, a kötcsei találkozóról kiszivárgott mondatai, és a Mathias Corvinus Collegiumon mondott évadnyitó beszéde.

Miért voltak ezek fontosak?

Azért, mert keretezik a Fidesz működését nem csak a saját, hanem a teljes politikai közegnek. A két beszéd alapján látszik egy komoly elmozdulás abban, hogy hogyan artikulálják, hogy mi is a fideszizmus, vagy szerintem orbánizmus.

Az elmúlt 11 évben az egyik legegyszerűbb politikai stratégiát, az ostromlott várét játszották. Mindig jönnek a külső támadások: Soros, migráció, rezsi, most már az LMBTQ. Az ostromlott várban pedig mindenki a vártán kell, hogy álljon, hogy megvédje ezektől a behatolóktól.

De most azt mondja, hogy eaz ostromlott várnak már belül is van komoly tartalma. Mintha ő nem csak vezére, várkapitánya, lenne, hanem bölcselkedője, akinek komoly világképe van arról, hogy Magyarország az utolsó bástyája az európai kultúrának, a keresztény zsidó kultúrkörnek. Hogy Magyarország az utolsó olyan hely, ahol családban lehet felnőni - az ő szempontjukból látszó családban, persze -, hogy Magyarország az utolsó igazán homogén kultúra, ami védelem abban, hogy ez a gyenge, de gazdag - ez az ő kifejezése - Európa újra erős és gazdag legyen.

Ezek a motívumok a tusványosi beszédekben is megjelentek.

Ez igaz, de ez egy folyamatosan fejlődő valami. Most nagyon komoly erőforrást tesznek a mögé is, hogy ez létező, létezőnek tűnő tudomány legyen. Megalapították és több száz milliárddal teletömték a Mathias Corvinus Collegiumot és a Pallas Athéné Alapítvány hálózatát. Rengeteg pénz van arra elköltve, hogy az orbánizmusnak legyen tudományos megalapozottsága.

Tehát ez nem pusztán kommunikáció, hanem valóban egy think-tank épül? Think-tankjei, politikai műhelyei eddig is voltak.

Szerintem mindent a kommunikáció céljából csinálnak. De már van mögötte egy kutatóhálózat. Az eredményei egyelőre nem világ-, nem is európai színvonalúak, de a beleinvesztált tőke mutatja, hogy komolyan gondolják, hogy legyen egy orbánista tudomány, ami legitimálja a működésüket.

Az MCC-megnyitón ott volt korunk egyik legfelkapottabb angol történésze. Hozzá is beszélt Orbán Viktor, az ő könyvéből idézett, próbálta meggyőzni arról, hogy amit a másik mond, az mennyire hasonlít az ő orbánizmusához is.

A kötcsei nyilván mindig maguknak, a saját elitjének szóló beszéd. Ott felrázza a többieket, és programot alkot arra, hogy hogyan menjenek neki a következő évnek, most éppen a választásnak. Az sokkal inkább az ő belső szimbolikájuk. Az MCC-beszéd egy tágabb üzenetet hordozott: hogy van a miniszterelnök fejében egy gondolat, egy világkép.

Még ​egy dolog történt. Orbán Viktornak lett egy saját logója. Minden kutatásban látszik, hogy Orbán Viktor sokkal népszerűbb, mint maga a Fidesz. Orbán Viktor intézményesülni akar azért, hogy majd tudja felfele húzni a pártját. A saját logóval, a saját brand építésével azon a 35-40 helyen, ahol eldől a választás, akar majd ehhez hozzáadni úgy, hogy nem Fideszként, hanem Orbán Viktorként vesz majd részt.

Ezt komolyan kell venni. Az ellenzéki, az interneten lévő véleményvezérek ki akarják ezt figurázni azzal, hogy lám, nekik is milyen logójuk van, és belerajzolják a saját nevüket Orbán logójába. Orbánnak ez a legjobb, ilyenkor foglalkoznak vele. Mindenki teszi a dolgát, hogy Orbán Viktornak jó legyen.

Komoly gondolat az, hogy őt elemelik a néha botrányokkal rendelkező Fidesztől. Ő mégiscsak a nemzet atyja, aki a pápával találkozik, aki bölcsődéket avat fel, aki az egész országot védi, mint a „normális” élet fő védnöke.

Mit tartott az elmúlt három hét legügyetlenebb kampányhúzásának?

A kezdeti nehézségek elismerése dacára szerintem baki volt, amikor a választási rendszer lefagyott szombat reggelre. Az elmúlt egy évben azzal küzdött az ellenzék, hogy hogyan tudja magát úgy megmutatni, mint ami képes az ország irányítására. Ezt nem segíti, ha az általa hat hónapja reklámozott előválasztás első napján, amikor sok párt a mozgósításra koncentrálva akarta megnyitni a választást szombat reggel, akkor lefagyott a rendszerük. Most szerda van, eddig nem fagyott le újra. Egy újabb országos lefagyás az egész legitimációját és akár a célját is veszélyeztetheti.

Álljunk itt meg egy kicsit. Mennyire tartja reálisnak azt, hogy külső beavatkozás történt?

Én is csak olvastam az újságban, hogy már a pénteki éles teszt alatt voltak komoly problémák.

Azt lehetett olvasni, hogy már akkor is támadták.

Nem értek az informatikához. Biztosan lehetett arra számítani, hogy ez meg fog történni. Van erre egy komoly iparág, ami fel tud készülni az esetleges hackelések, támadások kivédésére.

Szóval nem mond véleményt?

Nem tudok véleményt mondani, nem értek hozzá. Én ahhoz értek, hogy ha valamire hat hónapig készülnek, és az első öt percben leáll, majd két napig kell rajta foltozni, az nem tesz jót a választásnak, és nem tesz jót az ellenzéknek.

A másik ügyetlenség, ami szerintem nem tett jót az egyébként általam a választási mozgósítását ismerve az egyik legesélyesebb jelöltnek tartott Tóth Csaba kampányának fura gellere. Ő favoritként indult egy, vagy akár fél évvel ezelőtt is. Kétszer nyert Zuglóban, valódi, működő mozgósítási rendszere van. De az elmúlt pár hétben folyamatosan meggondolatlan lépéseket tett.

Az egyik ilyen, amikor a Hadházy Ákost támogató, egyébként az előválasztáson nem résztvevő Magyar Kétfarkú Kutya Párt aktivistáját feljelentette, mert az lóként ábrázolta. Ezek nagyon vissza tudnak ütni. Semmi másról nem volt szó az interjúban, hogy vajon ló-e Tóth Csaba, vagy nem. Ennek semmi értelme nincs. Főleg nem a Kétfarkú Kutya Párttal ujjat húzni ebben. Ha jól láttam, akkor az etikai bizottságnál ezt elvetették, amit megtámadott még a Kutyapárt, hogy Tóth Csaba mégiscsak ló.

Ami nekem kicsit fájt még, az az, hogy az ATV-n rendezett vita nem volt igazán vita. Persze mindenki úgy van vele, hogy ne vágjunk a másikon túl nagyot, mert úgyis együtt kell majd kormányoznunk. De szerintem a túlzott óvatoskodás, a túlzott kompromisszumok nem hozzák ki azt, amiről igazán szólnia kell egy előválasztásnak, hogy legyen egy valódi választás arról, hogy ki lesz a legalkalmasabb Orbán Viktor kihívójának.

A vitában egy-két adok-kapok volt. Egyébként a műsor szerkezete sem volt igazán jó arra, hogy valódi vita legyen. Nem jött ki nekem ebből a 90 percből, amit végignézett sok százezer ember, hogy mi a valódi különbség a jelöltek között. Talán az RTL Klub vitája pénteken más lesz.

Említette Tóth Csabát. Ennek kapcsán egy általánosabb meglátására lennék kíváncsi. Mit tud tenni egy politikus akkor, amikor egyszer csak ledobnak rá egy atombombát? Most tekintsünk el attól, hogy a Hadházy-féle leleplezés a megvásárolt, de elrejtett gyártelepről atombomba-e, vagy nem - mi a legjobb kommunikációs stratégia, ha az emberről egy ilyen súlyú dolgot megjelentetnek a sajtóban?

Mondhatnám, hogy az első, hogy ne legyen ilyen ügye. A másik az, hogy Tóth Csabának egy kiépített rendszere van Zuglóban, talán az egyik legjobb. Valóban visszanyerte Zuglót a Fidesztől, és képes volt két alkalommal is, egyszer Karácsony Gergely, másodszor pedig Horváth Csaba mellé állva polgármestert adni Zuglónak. Az ő mondása erre a vádra szerintem hagy maga után kivetni valót, mert igazából nem reagált erre a kérdésre.

De lehet reagálni egy ilyenre?

Nem kell róla tudomást venni, ezt mondja a tankönyv. A másik az, hogy fordítsd át, amit ő valamennyire megpróbált. A Vicsek Ferenc vezette vitában a Zugló TV-ben azzal támadta Hadházyt, hogy igen, de az nem zuglói ügy, hogy neki van valahol egy ingatlana, viszont Hadházy Ákos elítélt bűnözőkkel dolgozik együtt. Ez egy technika lehet. Hogy mennyire győzte ez meg a zuglói választókat, az egy másik kérdés.

De van itt egy alkérdés is, hogy hány ember fog elmenni Zuglóban szavazni. Van-e olyan szint, amikor a Tóth Csaba által vezérelt vagy motivált hardcore hívek száma már nem lesz elég, mert annyira felháborodnak a zuglóiak, hogy márpedig nekik ez már nem kell. Kérdés, hogy hol van ez az átbillenés. Én egy fél évvel ezelőtt 1 % esélyt adtam volna Hadházy Ákosnak, hogy sikerül ennyi embert mozgósítania. Most ez már minimum 50-50.

Menjünk részletesebben bele az egyes jelöltek, pártok elemzésébe. Nézzük meg azt, hogy ön szerint kire kellene lőniük, kiket kellene megcélozniuk? És valóban oda céloznak-e, ami ön szerint a valós célpontjuk kellene, hogy legyen, és jók-e az üzeneteik?

De előtte ​még egy általánosabb kampánystratégiai, kommunikációs kérdés. Melyik stratégia hasznosabb? Ha egy párt abban a rétegben, társadalmi csoportban - öregek, értelmiségiek, városiak, kistelepülésen lakók, mindegy - maxolja ki a szavazatait, ahol eleve erősebb? Tehát őket érintő üzeneteket fogalmaz meg, rájuk céloz? Vagy pedig az a jobb stratégia, ha inkább ott próbál támogatást szerezni, ahol kevésbé erős?

Ez nagyon fontos kérdés. Sosem volt Magyarországon általános előválasztás, mindenki most tanulja. De látszik, hogy az a stratégia a kifizetődőbb, ami a saját párt aktivizálásáról szól. Szerintem az a jó miniszterelnök-jelölt ebben a helyzetben, aki képes a saját pártja szavazóit legjobban aktivizálni, hogy menjenek el szavazni rá, mindenki álljon ott a sátraknál vagy onlineban. Ezzel tudja növelni a saját pártja népszerűségét, illetve magát és a pártját is kormányzóképesnek mutatja.

Egy miniszterelnök-jelölt első számú feladata az előválasztáson, hogy a jelöltjeit is segítse, hogy húzzák egymást felfelé. Legyen ott minden jelölt mellett, hogy aki ránéz, látja, hogy igen, ott van az én miniszterelnök-jelöltem, de ott van mellette még valaki, akit nem feltétlenül ismerek, de rá is rá fogok szavazni, mert ők ketten egy csapatot alkotnak.

Én azt látom, hogy elsődlegesen Dobrev Klárának az a stratégiája, hogy a sajátjaihoz szóljon, aktivizálja őket, nyomja őket abba az irányba, hogy menjenek el szavazni. Ezzel az erővel tudja növelni egyébként másodlagosan a saját pártja népszerűségét is. Az emberek elkezdik azt látni, hogy ő a legaktívabb, a legpotensebb, benne látják az erőt.

Egy nagy választáson is ez a stratégia? Hova lőjön egy párt: oda, ahol erős, vagy ahol gyenge?

Ez nagyon jó kérdés. Az ​a fajta érzelmi motiváció, érzelmi üzenet, ami valóban galvanizál, ami az embereket valóban szavazásra buzdítja, a mai napig hiányzik az ellenzékből. Mindig kicsit technokrata mondásokat keres. Az a fajta elemi erő, aminek nyomán az ember azt mondja, hogy elég volt, felállok, elmegyek szavazni – ilyen nincs.

Az ellenzéki pártvezetők azt mondják, hogy majd lesz közös kommunikáció, amint vége az előválasztásnak. Ez logikus.

Igen, de azért el kéne kezdeni építeni. Biztos, hogy nem az lesz a jó szöveg, a jó üzenet, amit majd magyarázni kell.

2018-ban, ha mindenkit összeadunk, akkor az ellenzék megnyerte volna a választást. Itt két stratégia vitatkozik egymással, ami szerintem legitim vita. Az egyik az, hogy elég a meglévő szavazóbázis, ami a két nagy tábort összeadva kijön. A másik, hogy még sok embert kell hozzá bevonni. Ha viszont ez így van, akkor azokhoz kell beszélni, akiket még nem kapott el, nem fogott meg az ellenzék. Szerintem ez két különböző beszédforma.

És behoznék ide egy harmadikat is. Hogy hogyan lehet azokat az embereket elvinni szavazni, akik abban a 35-40 egyéni választókörzetben vannak, jellemzően kistelepüléseken, kisvárosokban, akiken a választás múlik? Hogyan lehet őket kimozdítani? Ha megnézzük a demográfiát, a Fidesz pont ezeken a területeken a legerősebb. Minél lejjebb megyünk a lakosságszámban, egyre erősebb, kistelepüléseken, falvakban a legerősebb. És a választás ott dől el.

Azért ne felejtsük el, hogy a Fidesz minden társadalmi rétegben erős.

Igen, de mondjuk, Budapesten vagy a megyei jogú városokban ez már átfordult, ott az ellenzék már megelőzi. Ha ma lennének a választások, akkor nagyvárosi körzetekben nagy valószínűséggel az ellenzék nyerne. De ez nem lenne elég a többséghez.

Milyen üzenettel lehet lejutni oda, azokhoz az emberekhez, akik egyébként a leginkább a foglyai is a Fidesz rendszerének? Van egy egzisztenciális fogságuk és egy kommunikációs fogságuk. Hogy lehet ezt a kettőt egyszerre áttörni? Elérni, hogy rizikót vállaljak azzal, hogy a száz fős településemről elmegyek szavazni az ellenzékre, mert majd rosszul fog rám nézni a polgármester vagy a helyi kiskirály. Vagy ellene menjek annak, amit hallok megállás nélkül a különböző médiumokban, hogy az ellenzék borzasztó, és el fogja venni tőlem venni még azt is, ami eddig az enyém volt.

Akkor ​most nézzük végig a megmaradt öt jelöltet és a pártjaikat abból a szempontból, hogy ki kéne, hogy legyen az ő célcsoportjuk most, az előválasztás során, és oda jól lőnek-e? Kezdjük a mérések szerint egyelőre gyengébben szereplőkkel. Fekete-Győr András és a Momentum. Ön szerint kit kéne célozniuk és oda céloznak-e?

2019-ben, az európai parlamenti, majd utána az önkormányzatai választás után úgy látszott, hogy az ellenzék első-második legerősebb pártja a Momentum lesz. Nagyon jól szerepeltek az EP, és viszonylag jól az önkormányzati választáson. Azóta ezt a politikai erőt nem tudják visszaszerezni, inkább gyengülnek. Az a választói közeg, amelyik rájuk rezonál, a 18-tól 30-35 éves fiatalok, várják azt, hogy valami új legyen. Illetve azok a liberális árvák is, akik az SZDSZ, később az LMP szavazói voltak, azt várják a párt vezetőitől, hogy utat mutassanak nekik, fiatalosak legyenek, és ne legyenek annyira establishment jellegűek.

De rájuk lőnek, én úgy látom, a Momentum őket célozza.

Most jön ​egy fordulat. Amikor elindult Fekete-Győr András kampánya, találtak egy mondást. Az ellenzék 10 éve azzal küzd, hogy találjon olyan politikai termékeket, ami a sajátja, amit meg tud fogni, tudja vinni magával, mint ami az övé. Ez a „vivés” egyébként nagyon nehezen működik, de most ők találtak valamit.

Valakinek tetszik, valakinek nem, de a felcsúti per, mint fogalom, mint politikai termék, az valamilyen dolog volt. Elkezdték ezt mondani, és az első vagy a második értelmiségi kritikára, miszerint ez azért nem jó, meg ezért nem jó, meg ez egy diktatúra, elengedte a párt. Azóta András miniszterelnök-jelölti kampánya igazából sodródásban van.

Az a magyar politikai elit nagy tévedése tíz, de lehet, hogy inkább több éve, hogy van egy értelmiségi elit, ami a zsűrije annak, hogy jó-e valami a politikában, vagy nem. Ez teljes tévedés. A zsűri a választó. Az értelmiségi elit legfeljebb tud valamit mondani, de nem rajta múlik, nem ő fogja megszavazni.

Nézzük meg az elmúlt tíz évet, hogy ez az értelmiségi elit kit gondolt jónak és azzal mi lett. Ha már a harmadik 2/3-nál is még mindig azt gondoljuk, hogy az ő véleményük ennyire számít, az tévedés.

Szerintem ez egy stratégiai tévedés volt a Momentumtól. Ha már a párt úgy érezte, hogy nekik az lenne a legjobb, ha a saját elnökük lesz a jelölt - amivel én vitatkozom, szerintem rossz döntés volt -, de ha már ebbe belementek, és találtak egy politikai terméket, ami a felcsúti per, azt elengedni az első kritikai hullámnál, óriási tévedés volt. Mert ahhoz lehetett volna viszonyulni, lehetett volna a többi pártot revolverezni vele: ti hogy vagytok vele? Ti szeretnétek ezt? Ti hogyan csinálnátok? Ez egy beszédtéma lenne.

Azóta Fekete-Győr András kampánya lényegében sodródik. Volt egy kis életjele a vitában, de az ő nagyon rossz szereplése, és a pártnak szerintem a támogatottságuk alatti szereplése kihatással bír az egyéni jelöltjeire is. Nem az történik, mint Dobrev Klára vagy akár Karácsony Gergely esetében, hogy ha a képen a vezető mellé rakjuk a jelöltet, akkor az húzza őt, és mindenki rá szavaz. Szerintem pont ellenkezője történik, mert igazából lehúzza őket, mert a saját szavazóit sem tudja meggyőzni. Ahogy én látom, a Momentum-szavazó, ami egy létező szavazóbázis, megosztott abban, hogy kire adja a szavazatát. És a tudatosabb része már azt gondolja, hogy ez egy elveszett szavazat, mert Fekete-Győr András valószínűleg a végén fog végezni a versenynek. Ezért már most megosztja a szavazatát, már most nem Fekete-Győr Andrásra szavaz.

Ebben azért nem lehetünk ennyire biztosak. Nekünk adott két interjújában is azt mondta Fekete-Győr András, hogy az online szavazásban bíznak. És amit hallottunk eddig a részvételről: az igazi meglepetés nekem nem az összlétszám, hanem az online szavazók nagy száma volt. Nem lehet, hogy a Momentum valóban jól mozgósítja akár az országhatáron kívülre költözött fiatalokat?

Az, hogy jól mozgósítják őket, lehetséges. De én nagy összegben fogadnék arra, hogy ők lehet, hogy momentumos jelöltre fognak helyben szavazni, de hogy nem fognak szavazni Fekete-Győr Andrásra, hanem megosztják a szavazataikat, az biztos. Hogy kire osztják meg, az érdekes kérdés. Ebben szerintem majdnem mind a négy másik jelölt bír előnnyel Andráshoz képest. Azt a radikális hangot, ami kicsit hiányzik a Momentumból, Jakab Péter kapja meg? Vagy a kicsit messiást váró liberális elmegy-e Márki-Zay Péterre szavazni? Vagy pedig az 1/1-ben establishment-jelölt Karácsony Gergőre fognak szavazni az ő szavazóik? Ez ki fog derülni az első forduló után.

Nézzük Márki-Zay Pétert, aki jön fel. Azt is tudjuk róla, hogy a nagyobb, liberálisabb városokban erős. Hova kéne neki céloznia az üzeneteivel, hova céloz és milyenek az üzenetei?

Szerintem ő meglepetésjelöltje ennek a választásnak. Nagyon nagy dolog, hogy lényegi szervezeti támogatottság nélkül - mert a mögötte álló mozgalom nem egy párt, és nem is bír azzal az erőforrással - sikerült megugrania, sőt, valakit meg is előznie az aláírásgyűjtési szakaszban, és azóta is ott van az országos politikában.

Azért is érdekes ez, mert az ő világképe finoman szólva sem illik bele a balliberális oldal világképébe. Ezért is mondom, hogy szerintem a világkép már sokkal tágabb dolog, mint amennyire akár tíz évvel ezelőtt is volt. Sokkal elfogadóbb, sokkal több minden fér bele.

Másrészt ő a leghitelesebb jelölt. Azt gondolja mindenki, hogy lehet, hogy nem mindennel értek egyet, amit mond, másként gondolom a gyereknevelést, de mégis hiteles jelölt.

Ő nem egy establishment-jelölt, hanem kívülről jött.

Pontosan. Ő, aki azt mondja, hogy én kívülről jövök, én felülírom a pártokat. Egy antikorrupciós vonalon vagyok, én igazából egy kiábrándult fideszes vagyok, és szeretnék egy normális országot csinálni. De a normális mellett nagyon komoly elszámoltatási, már-már radikális szövegekkel mondja ezt. Az emberek azt látják, hogy ő egy szimpatikus valaki, akiben van valami. A sugárzott karizmatikussága szerintem komoly előnyt jelent. Pont ott, ahogy ön mondta: a nagyvárosokban és Budapesten.

Tehát neki oda kell céloznia, ahol most is erős?

Szerintem igen. Ő a nagyvárosokra való célzásával a legtöbbet szerintem Karácsony Gergőtől vesz el. A vidéki helyeken, megyei jogú városokban pedig Jakab Péter rovására tud erősödni.

Az ő stratégiája egy spontán stratégia, amiben ő jól megy. Azt még nem lehet látni, hogy mi a vége. Az elmúlt hónapban hatalmasat erősödött, nagyot megy médiaszereplésben. Ha megnézzük, hogy az emberek mire kerestek rá a vita utáni 1-2 napban, toronymagasan ő vezet.

Pedig, ha valakit érdekelne, akkor szakpolitikai kérdésekben minden egyes kijelentése, vagy legalábbis a nagy kijelentéseinek egy része ellentétes az ellenzéki kánonnal. Amikor vitatkozik Karácsony Gergővel, mert volt egy vita adóügyi kérdésben, akkor olyan dolgot mondott, ami nincs a kánonban. A Fidesz rendszerének egyik lényege, hogy ő egy középosztályt, vagy inkább a gazdagokat támogató politikát folytat. Mire Márki-Zay azt mondta erre, hogy ez rendben van, ne nyúljunk az adórendszerhez. Azt mondta, ne beszéljünk se adócsökkentésről, se adóemelésről. A Fidesz is ezt mondja. A Fidesz szerint az a tétje a választásnak, hogy jön-e adóemelés vagy nem jön. Ezt Orbán Viktor saját maga mondta ki. Ez egy komoly vita lesz szerintem.

Jakab Péter ​és a Jobbik csúsznak vissza. Jó célcsoportra lőnek, azt célozzák, akit kell?

Azt látom a Jakab-kampányon, hogy januártól májusig fantasztikus munkával ki tudták húzni a Jobbikot a mély gödörből. Az ő személyes imázsa, hogy népvezérként, a vidék hangjaként megy, húzta magával a pártot. De ez véget ért, amikor júniusban a parlament bezárt, ami Jakab Péter első számú színpada. Ott tud nagyokat mondani, ott tud párbeszédben és vitában lenni Orbán Viktorral. Onnantól kezdve a párt elkezdett stagnálni.

Nem tudtak sebességet váltani, és átugrani azt a csapdát, hogy ugyan az ő népszerűsége ott a legmagasabb, ahol a választás eldől, de az ő szavazói a legkevésbé aktívak. Illetve egy akkora népszerűségi deficittel bír Budapesten, amit nagyon nehéz visszakompenzálni a választáson. Elmaradt, hogy a balliberális szavazóbázis, akik elmennek az előválasztásra, ne érezzék, hogy igen, ez a Jakab Péter jókat mond, de kormányzóképes ő? És nem abból a Jobbikból jön, amiről van egy-két rossz emlékem? Illetve mit mond nekem, mit mond Budapestnek? Ez a három elmaradt.

Történt még egy dolog, egy szimbolikus kérdés. A DK és a Jobbik összeállása a jelöltállításon egy pragmatikus gondolkozás terméke volt. Ezzel szerintem mind a két párt nyert, ez egy rendben lévő deal volt. Meglepetés és a többieket nagyon furcsa helyzetbe hozó megállapodás volt. A politikában létezik ilyen. De utána az, hogy a Jobbik és főleg Jakab Péter, aki addig szintén antikorrupciós, anti-establishment jelöltként ment, miért támogatta Zuglóban a Hadházy Ákossal szemben lévő Tóth Csabát, arra nem tudok választ adni. Biztos valamilyen pártpolitikai deal keretében, de ártott az ő megítélésének, hogy bekerült ebbe a csapdába. Hiszen mint Jobbik-elnöknek vajmi kevéssé érdekes, hogy mi történik Zuglóban. Mégis odaállt mellé, belement egy olyan vitába, amit szerintem csak elveszteni lehetett.

Én azt nem értem, hogy biztosan ők is tudják azt, amit az előbb mondott, hogy milyen fontos a kompetencia felmutatása. Ehhez képest neki egy üzenete van, ez a már egyébként kicsit unalmas, Fideszt ütő, kemény stílus, amiben egyre radikálisabbakat mond. Biztos ők is tudják, hogy fel kéne mutatni azt, hogy én kormányozni is tudok. Mire számíthatnak? Miért nem teszik ezt?

Szerintem az, hogy valaki valamit tud, és az, hogy ki tud lépni a kampány-üzemmódból, két különböző dolog. Itt váltani kellett volna, szerintem legkésőbb augusztusra, amikor ez a népvezér azt mondja, hogy igen, én vagyok a Lúdas Matyi, aki majd jön, és elveri a Döbrögit. De úgy fogom elverni - és akkor mondasz valamit. Ott jön egy kompetencia-kérdés. Szerintem ez maradt ki. Ha a vitát nézzük, akkor Jakab Péter üzenetei komplexek voltak, sok minden volt bennük: számok, hogy mit szeretne csinálni. De valahogy az az érzet, hogy ez az ember lépett egyet felfele, és most már ő Orbán Viktor kihívója, és nem ebben a játékban az egyik szereplő, az nekem elmaradt.

Karácsony Gergelynek ​érezhetően keményedik a kommunikációja. A budapesti főpolgármester kampánystratégiájánál meg lehet-e állapítani, hogy ki az ő célcsoportja?

Karácsony Gergely egyik legtapasztaltabb politikusa Magyarországnak. Ő azt gondolta és gondolja szerintem, hogy ő egy kampányt fut. Nem fut külön ellenzéki előválasztó kampányt, hanem egy országos kampányt fut már az elejétől kezdve.

Nyáron az ő aktivitása lejjebb ment, eltűnt, nem látszott. A másik két ellenfele, Dobrev Klára és Jakab Péter közben folyamatosan kampányolt. Ezt próbálja a Karácsony-kampány az elmúlt egy hónapban valahogy kompenzálni.

Ennek van egy dömping része. Ráeresztettek több tízmillió forintot a magyar offline és online világra, aminek valamilyen hatásának lenni kell. Nem kell a dömpinget lebecsülni. A Fidesz-kampány is így működik, tolják, tolják, és az valamilyen elváltozást fog a végén okozni. Karácsonyék költésének is van nyoma, szerintem visszatért a versenybe. Nem előzte még meg Dobrev Klárát, de szerintem beelőzte Jakab Pétert.

A másik az előválasztási kérdés: ki megy el előválasztani? A radikálisabb változást akaró ellenzéki. Annak azt az üzenetet mondani, mint korábban a Karácsony-kampány, hogy ő egy szelíd forradalmat akar csinálni, és mindezt a Market által tulajdonolt hotel tetején jelenti be – nos, lehet, hogy erre annyira nem rezonál az a fajta vidéki vagy kistelepülési ember, akiről beszéltünk, aki a Fidesz-rendszer rabságában él. Ott probléma, hogy vajon mennyire gondolják őt az elszámoltatási vonalon működőképesnek.

Nehéz kérdés, hogy hogyan tudsz váltani abból, hogy a tetteid és a szavaid között nagy különbség van. Szerintem ő küzd ezzel a problémával. Ő egy nagyon radikálisat lépett ezen a bizonyos vitán abban, hogy már vagyonzárat vizionál különböző oligarcháknak. De érdekes az, hogy egy héttel azután, hogy ezt mondta a vitán, két olyan emberrel fotózkodott, akik mindketten a NER-nek…

Csányi Sándorral…

…és Hernádi Zsolttal, aki a MET nevezetű gázkereskedő cég egyik tulajdonosa. Ha valami a szimbóluma a NER világának, akkor a MET az. Szerintem Karácsony küzd azzal, hogy látják-e benne az ellenzéki szavazók, hogy ő tényleg keményen fog fellépni.

A másik, amiről beszéltünk, hogy Márki-Zay Péter anti-establishment jelölt, és Jakab Péter is inkább ebben mozog. Karácsonyról ezt nem lehet mondani. Régen van a politikában, 10 éve, más a politikai imázsa, már főpolgármesterként is nehezebben tud ebből kiszakadni. De, ahogy látom, az ő kampánya pont arra fókuszál, hogy azt mutassa, hogy ő mennyire establishment-ember. Nézzük az elmúlt két hét eseményeit: különböző emberekkel beszélget, külföldiekkel, ilyen-olyan konferenciákat szerveznek, amelyek mind emelik az ő nimbuszát. De vajon aktivizálja-e a szavazóit? Ez majd el fog dőlni.

De azért erősödik.

Erősödik.

Akkor jöjjön az, akit már múltkor is nagyon dicsért, és most is így kezdte a beszélgetést: Dobrev Klára. Látszik-e a Dobrev-kampánynak valamilyen stratégiája arra, hogy azt a nagy elutasítást valahogy semlegesítsék, ami Gyurcsány Ferencet, illetve rajta keresztül a pártját is éri?

Azért dicsértem, mert tökéletes kampányt fut. Nincs kirívóan nagy mondása a Dobrev-kampánynak, de nincsen olyan sem, amiben óriásit hibázna. Stabil teljesítményt nyújtanak lassan nyolc hónapja.

Beszéltünk arról, hogy mi a célja egy ilyen kampánynak. Dobrev Klára képes arra, hogy a saját szavazóit aktivizálja? Abszolút képes rá. Minden felmérés szerint a DK szavazók 90 százaléka már aktivizálva van.

Szerintem képes arra, hogy felhúzza a jelöltjeit. A harmadik, amit mondtam, ami igazából a legfontosabb, hogy képes arra, hogy a pártja népszerűségét növelje. Pár hónappal ezelőtt a Jobbik és a DK fej-fej mellett voltak a versenyben, most már a DK-nak olyan előnye van, hogy egyértelműen ő az ellenzék vezető pártja. Még nincs 20 százalékos támogatottsága, ami szerintem egy vízválasztó, de közel van hozzá. Ebben a Dobrev-kampány teljes mértékben sikeres.

Akkor ő azt az utat választotta, hogy a saját táborát maxolja ki, és azt próbálja tágítani.

A saját táborát tágítani. Az látszik minden kutatásban, hogy minden demográfiai csoportban ő az első.

Mire figyeljünk a következő két hétben? Amikor befejeződik majd az előválasztás, és tudni fogjuk, hogy kik az egyéni jelöltek. És azt is tudni fogjuk, hogy ki az a három miniszterelnök-jelölt, akik között eldől a második forduló.

Most, amikor beszélgetünk, szerda van. Az előválasztások első két napja rendkívül sikeres volt. Az első nap szavazói számát még a hétvégi elmaradt szavazással lehet magyarázni. De a második nap már szinte meghaladta azt. Ha ez ilyen ütemben megy tovább, akkor nagy meglepetés is lehet a végén a részvételből. Kérdés, hogy mely pártok fognak ebből profitálni. Amire szerintem érdemes figyelni, hogy hogyan alakul a csütörtök-péntek-szombati részvételi adat. Marad-e ez a magasság vagy pedig vissza fog rendeződni?

Illetve azzal, hogy két nappal kitolódott a szavazási lehetőség, még nagyobb értelmet nyer a pénteki RTL Klubos országos televíziós vita. Mert aki ott jól és tényleg erőn felül tud szerepelni, tud még választót nyerni. Ha lezárult volna a választás vasárnapig, kevésbé lett volna erre rá esély. Jövő szerdán eredmény lesz, ott új fejezet nyílik a választásban.

Számít arra, hogy előbukkannak anyagok, amelyek konkurens jelölteket érdemben meg tudnak semmisíteni?

Eddig is kerültek elő különböző anyagok, hangfelvételek, képek.

Nem szóltak olyan nagyot.

Igen, akkorát nem tudtak ütni az ellenfeleken. Nagyon nagy meglepetésre nem számítok ebben a pár napban. Onnantól kezdve, hogy eldől, hogy ki a három továbbjutó, a játék egy újabb szintet fog lépni.

  • 16x9 Image

    Kerényi György

    Kerényi György közel harmincéves újságírói pályája során hét médiumot alapított vagy vett részt az indításában: köztük kalóz-, roma és két börtönrádiót, valamint mainstream újságokat. Volt a Kossuth rádió főszerkesztője és három évig dolgozott a szlovák közszolgálati média magyar adójánál, a Pátria Rádiónál. Tíz évig tanított az ELTE médiatanszékén. 

XS
SM
MD
LG