Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

Amióta elbontották a vasútállomást és a vécét, a tiszaalpáriak járhatnak a bokorba


Tiszaalpár egykori vasútállomása a Google 2011 végi felvételén
Tiszaalpár egykori vasútállomása a Google 2011 végi felvételén

Kétmilliárdos vasútállomás-felújítási programot indított két éve a MÁV, csak közbejött a kormányzati beruházási stop. Így hat településen – bár már rég elbontották a vasútállomást – el sem kezdték még az új várókat, az utasok kinn fagyoskodhatnak, vagy végezhetik a dolgukat a bokorban.

„Először arra gondoltunk, hogy élőlánccal kivonulunk, és megvédjük az épületet”

– mondta Vancsura István, Tiszaalpár polgármestere a vasútállomásukról és a hozzá tartozó mosdóról a 24.hu-nak.

Tiszaalpáron ugyanis a MÁV tavalyelőtt szeptemberben gyorsan elbontotta a helyi vasútállomást. A polgármester elmondása szerint a nagy lendületben mindent eltakarítottak, még a vécét is.

Pedig az önkormányzat szívesen átvette volna a felújítható épületeket. A helyi vezető szerint két garzonlakást is ki tudtak volna alakítani, két családnak is otthont tudtak volna adni így, ha úgysem lesz új vasútállomás.

Ehelyett az utazók is több mint egy éve várakozhatnak a sárban vagy fagyban, emellett járhatnak a bokorba végezni a dolgukat.

Ehhez kapcsolódóan: Ismerős kormányközeli szereplőnek privatizálták a MÁV megmaradt nagy értékeit, járműjavítóit.

Egyelőre azért nincs új vasútállomás a nagyjából ötezer lakosú Tiszaalpáron, mert noha MÁV két éve kétmilliárdos vasútállomás-felújítási programot indított,

a kormánynak uniós támogatások híján gyorsan elfogyott a pénze, és jött a beruházási stop.

Így viszont legalább hat településen el sem kezdtek építeni semmilyen új állomást, miután lebontották a régi, akár még bőven hasznosítható épületeket.

„Legalább száz ember jön-megy itt mindennap, de május óta a szélben és az esőben is kint kell ácsorogniuk a peronon, mert semmilyen védettebb építmény nem maradt”

– mesélte a lapnak Győri Balázs, a hasonlóan járó, hajdú-bihari Szerep alpolgármestere. Mindkét említett településen külön fájlalták, hogy hiába érdeklődnek a MÁV-tól, az utóbbi hónapokban még érdemi választ sem tudtak kicsikarni tőlük.

Tiszaalpár és Szerep mellett Nyírbogát, Sárrétudvari, Basahalom és Püspökhatvan ragadt hasonlóan rossz helyzetben.

A MÁV a lapnak viszont már válaszolt, szerintük „nem állt le a program", csak ilyen sebességgel halad. A lap megkérdezte azt is, hogy a Miniszterelnökséggel létrejött támogatási szerződés megkötése óta eltelt két és fél év alatt miért nem írták ki a kivitelezési szerződést sem.

A MÁV válasza szerint hónapokig tart egy közbeszerzés előkészítése, de 2024-ben „várhatóan” már kiírják, és akkor elkezdhetik építeni a vasútállomást a pórul járt településeken.

  • 16x9 Image

    Szalai Bálint

    Szalai Bálint a Szabad Európa budapesti szerkesztőségének újságírója. Nyolc évig dolgozott az akkor leglátogatottabb híroldalnak számító Indexnél. Egyéb elismerések mellett 2015-ben megkapta a Gőbölyös Soma-díjat. A 2018/19-es akadémiai évben az Arizona Állami Egyetem Fulbright-program Humphrey-ösztöndíjasa volt. 

XS
SM
MD
LG