Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

Több vasúti munkánál is tartozik alvállalkozóinak Mészáros Lőrinc cége, van, akinek fél éve


Nem csak a GSM-R program kivitelezői nem jutnak pénzükhöz Mészáros Lőrinc cégeitől, de a Püspökladány–Biharkeresztes és a Békéscsaba–Lőkösháza vasútvonal felújításán dolgozó kisvállalkozások közül sem fizettek ki mindenkit, van, aki fél éve vár számlája kiegyenlítésére, másnak összesen több mint 500 millió forintnyi elvégzett munkáról nem állítanak ki teljesítési igazolást – tudta meg a Szabad Európa. Az Építési és Közlekedési Minisztérium szerint részükről már folyamatosak a kifizetések, bár korábban előfordulhatott "lassulás".

Több tízmillió forinttal tartozik tavaly ősz óta egy kivitelezőnek az R-Kord Kft. mint a Püspökladány–Biharkeresztes vasútvonal felújításának fővállalkozója, és ezen kívül is van még visszatartott kifizetése Mészáros Lőrinc cégének az említett társaság felé, a ki nem fizetett számlák összértéke hamarosan elérheti a százmilliós nagyságrendet – erről az érintett vállalkozás tulajdonosa beszélt a Szabad Európának.

Beszéltünk olyan kivitelező cég vezetőjével is, akinek tavaly szeptember óta nem hajlandó az R-Kord teljesítési igazolást kiadni összesen több mint 500 millió forint értékű elvégzett munkáról. "Már minden formában próbáltunk kommunikálni a cég vezetésével, de egyszerűen szóba sem állnak velünk" - mondta lapunknak az illető.

A vállalkozóknak titoktartási szerződést is alá kellett írniuk az R-Kordtól kapott megbízással együtt, ezért kérték, hogy ne írjuk le a nevüket.

Pannon GSM-R

Lapunk március 13-án írta meg, hogy az egész országra kiterjedő GSM-R vasúti fejlesztési program megvalósítását még februárban több szakaszon felfüggesztették, emiatt több kisvállalkozó nem jut a pénzéhez és került nehéz helyzetbe.

A közbeszerzést elnyerő, Mészáros Lőrinc tulajdonában álló R-Kord Kft. alvállalkozója, az Alépítmény-Hálózat Kft. arra hivatkozva szólította fel a kivitelezőket a munka azonnali felfüggesztésére, hogy az egész – jelentős részben uniós pénzből fedezett – beruházás finanszírozását felfüggesztették.

Ehhez kapcsolódóan: van, aki elbocsájtásokra kényszerült már, más a lízingelt munkagépeit veszítheti el a ki nem fizetett alvállalkozók közül.

A vasúti fejlesztések az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) keretében zajlanak, az Alépítmény-Hálózat ennek finanszírozásának felfüggesztésére hivatkozott. Csakhogy megkeresésünkre az illetékes Építésügyi és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) azt közölte, hogy az R-Kord költségei növekedésére hivatkozva kérte a közbeszerzési szerződés újratárgyalását, ami jelenleg is zajlik, de a kifizetések ettől függetlenül az állam részéről folyamatosak. Vagyis az IKOP-os beruházások kifizetését nem függesztették fel ez alapján.

Azt még március 3-án írtuk meg, hogy a Püspökladány–Biharkeresztes vasútvonal, valamint a váci vasútállomás korszerűsítéséről szóló alvállalkozói szerződéseket felmondta az R-Kord Kft. az egyik legnagyobb alvállalkozóval, a VASÚTVILL Kft.-vel.

Nem marad családban

Ez nem csak azért érdekes, mert emiatt csúszhat az augusztus végére tervezett befejezés, és ha idén nem készülnek el a fejlesztések, akkor uniós forrásokat veszíthet az ország. A VASÚTVILL tulajdonosa ugyanis Homlok Zsolt, Mészáros Lőrinc veje, de információink szerint az utóbbi időben nagyon megromlott a kapcsolat a két nagyvállalkozó között.

Ehhez kapcsolódóan: az R-Kord a háborúra is hivatkozik, amikor újratárgyalná a közbeszerzést az állammal.

Egy forrásunk szerint a VASÚTVILL és az R-Kord között „korrekt tárgyalások zajlanak” az elválás feltételeiről, a fővállalkozó és több alvállalkozó között azonban már elmérgesedett a viszony, ezt jelzi az is, hogy lapunkhoz fordult a cikk elején már hivatkozott, a Biharkeresztes-Püspökladány felújításon dolgozó kivitelező cég vezetője.

Ő azt mondta, hogy március közepén kaptak egy e-mailt az R-Kordtól, amiben jelezték, hogy továbbra sem tudják kifizetni a számláikat. (Amire egyébként az R-Kordnak harminc napja lenne szerződés szerint.) Ebben az e-mailben az R-Kord részéről arra hivatkoztak, hogy az állam valójában már tavaly november óta nem fizet nekik.

Védett fővállalkozók

A kivitelezői szerződés azonban kiköti, hogy az R-Kord csak saját árbevétele függvényében köteles fizetni, vagyis csak akkor, ha ő is forráshoz jut a megrendelőtől, így elvileg még szerződésszegést sem követett el az alvállalkozók felé. De ebből az is következik, hogy az R-Kord immár valóban hosszú hónapok óta nem kap pénzt az államtól, amit viszont az ÉKM cáfolt a GSM-R esetében.

Ehhez kapcsolódóan: egy családi viszály, amely megrengeti a magyar vasútépítő szakmát.

Az érintett vállalkozó szerint egyébként furcsa, hogy egy cég úgy nyerhet el egy nagy összegű közbeszerzést, hogy az alvállalkozói felé kiköti: csak árbevétele függvényében fizeti ki az elvégzett munkákat. „Ha én próbálnék egy Tüzép-teleppel úgy szerződni, hogy ugyan elviszem tőlük a homokot, de majd csak akkor fizetem ki, ha nekem is lesz bevételem, nyilván szóba sem állnának velem” – mondta.

Ráadásul több, lapunkat megkereső kivitelező is azt mondta: tudomásuk szerint a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó fővállalkozó cégek nagy összegű előleget hívhattak le a közbeszerzések elnyerése után, így elvileg nem kellene, hogy finanszírozási gondjaik legyenek.

Összekuszált szálak

A már említett vállalkozónak tavaly októberi kifizetetlen számlája is van már, miközben az építésvezető leigazolta számukra az adott munka elvégzését. A történet innentől kezdve lesz bonyolult és külső szemlélő számára nehezebben követhető. A vállalkozó szerint ugyanis – bár továbbra is az R-Korddal állnak szerződésben – azok a mérnökök, építésvezetők, akikkel közvetlen kapcsolatban vannak, az elmúlt időszakban szinte mindannyian a szintén Mészáros Lőrinc tulajdonában álló V-Híd Zrt. alkalmazásába kerültek az R-Kordtól.

Mindez úgy történt, hogy egyszerűen új munkaszerződést kötöttek velük, ahol már a V-Híd lett a munkáltatójuk. Erre senki nem tud logikus magyarázatot adni, de többen attól tartanak, hogy az R-Kordot fokozatosan kiürítik, így ha a cég esetleg bedől, akkor az alvállalkozók nem jutnak a pénzükhöz. Így viszont már a teljesítési igazolásokat is a V-Híd-munkavállalók állítják ki.

Ehhez kapcsolódóan: Mészáros Lőrinc és ön.

Az idézett vállalkozó utoljára tavaly decemberben kapott teljesítési igazolást – immár V-Híd-alkalmazott mérnöktől –, egyelőre az erre kiállított számlát sem fizette ki az R-Kord. A kivállalkozás vezetője furcsának tartja, hogy az R-Kord költségei elszállására hivatkozva kezdeményezte a GSM-R szerződésének újratárgyalását az állammal, mivel az alvállalkozók jellemzően átalánydíjas megállapodásokkal dolgoznak, vagyis ebben az esetben részükről nem jelentkezik az R-Kord felé költségnövekedés.

Forrásunk úgy tudja, az R-Kord alapanyagot sem szerez be (legalábbis a Püspökladány–Biharkeresztes vasúti fejlesztés magasépítési munkálatai során), így az alapanyagárak emelkedése sem feltétlenül érinti őket – a minisztérium szerint többek között erre hivatkozva kérte a cég a közbeszerzési szerződés újratárgyalását.

Egy másik vállalkozó azt modta, a GSM-R fejlesztés során az R-Kord biztosította az alvállalkozóknak a kábeleket és speciális csöveket, amiket le kellett fektetniük a vágányok mentén kiásott árkokba, de arról nincs tudomása, hogy például homokot, cementet, betont biztosított a fővállalkozó.

Van, aki fizet

Forrásunk szerint érdekes az is, hogy a harminc kilométer hosszú Békéscsaba–Lőkösháza szakaszon szintén van olyan kivitelező, akinek már késnek számlája kiegyenlítésével. Itt szintén felújítás folyik – mint az Átlátszó megírta – 126,8 milliárd forintból. A közbeszerzés nyertese a V-Híd és az osztrák Strabag konzorciuma lett, de alvállalkozóként jelen van az R-Kord is. Ugyanakkor beszéltünk olyan kivitelezővel a vonalon, aki azt mondta: a Strabag rendben fizet a vele szerződésben álló alvállalkozóknak.

Ezen a szakaszon többek között a Pharos95 Kft. is dolgozik, amely Végh Zsolt tulajdonában áll. Végh Zsolt nemcsak a zalaegerszegi focicsapat tulajdonosa (ebben a minőségében saját elmondása szerint utasította korábban a csapat edzőjét, hogy tegye be saját fiát is a csapatba), de a HVG szerint többször feltűnt már egy VIP-páholyban Orbán Viktor miniszterelnökkel.

Lőrinccel Marbellába

Ezenkívül Mészáros Lőrinccel is közeli kapcsolatban áll: korábban egész alakos Puskás Ferenc-szobrot adományozott a felcsúti Puskás Akadémiának, és idén januárban (mint a 444.hu kiszúrta) ő is ott volt azon a különgépen, amelyen Mészáros Lőrinc vitte ki barátait Marbellába, hogy személyesen tekintsék meg az ott edzőtáborozó felcsúti csapat edzőmeccsét.

A Pharos95 Kft. nem tekinthető nagy cégnek, 41 főt foglalkoztat (ebből a vállalkozás honlapja szerint nyolc ember alkotja a vezetőséget), 2021-ben 528 millió forint adózott eredmény és 1,5 milliárd forint saját tőke mellett 839 millió forint rövid lejáratú kötelezettséggel rendelkezett. A cég generálszervezőként van jelen az építkezésen, vagyis konkrét kivitelezési munkákat jellemzően nem végez, alvállalkozókkal dolgozik. Forrásunk szerint a Pharos95 kifizetéseit nem függesztették fel.

A cikkünk elején hivatkozott érintett cégvezető már megindította volna a felszámolási eljárást az R-Korddal szemben, de saját jogászai azt mondták neki, hogy az említett e-mail, amely a finanszírozás felfüggesztéséről szól, keresztbe tett ennek, mert a bíróságon az R-Kord már hivatkozhat erre.

Ezért Lázár János építési miniszterhez fordulnak segítségért. Addig viszont kénytelen áthidaló folyószámlahitelt felvenni, hogy saját embereit fizetni tudja. Csakhogy – mivel az R-Kord maga közölte, hogy jelenleg nem tud fizetni mint fővállalkozó – ez nyilván a bank felé is jelentősen növeli a kockázatokat, így a hitel költségeit is.

Az ÉKM sajtóosztálya megkeresésünkre azt közölte: "A korábban önállóan működő vállalatok év eleji beolvadása az Építési és Közlekedési Minisztériumba szükségessé tette az államháztartás számviteli előírásával összefüggő év eleji tevékenységekkel párhuzamosan a folyamatban lévő feladatok egységes rendszerekbe történő beintegrálását, mely lassíthatta a kifizetéseket. Jelenleg a kifizetéseket az ÉKM a vele szerződésben álló vállalkozók számára folyamatosan teljesíti.".

  • 16x9 Image

    Kósa András

    Kósa András a Szabad Európa főmunkatársa. 2001 óta újságíró, az elmúlt bő húsz évben volt a Magyar Hírlap, a Magyar Nemzet, a Hír Televízió és a Népszava munkatársa. Ezenkívül dolgozott a hvg.hu politika rovatának vezetőjeként és a tulajdonosok által 2022 augusztusában megszüntetett azonnali.hu főszerkesztőjeként is.

XS
SM
MD
LG