Akadálymentes mód

A legfrissebb hírek

Orosz félrevezető kampány az amerikai vakcinák ellen


A Pfizer laboratóriuma Kaliforniában
A Pfizer laboratóriuma Kaliforniában

Az Egyesült Államok szerint Oroszország dezinformációs kampányt indított, hogy aláássa az amerikai COVID-19 oltások iránti bizalmat. Az amerikai külügyminisztérium egyik jelentése szerint az orosz Szövetségi Biztonsági Szolgálat állhat az online kampány mögött.

„Tisztán látszik, hogy Oroszország a régi trükkjeit alkalmazza és ezzel potenciálisan veszélybe sodorhatja az embereket azáltal, hogy dezinformációt terjeszt az oltásokról, amelyekről tudjuk, hogy minden egyes nap életet mentenek" – mondta Ned Price külügyminisztériumi szóvivő március 8-án az újságíróknak.

Azután jelentek meg az erről szóló hírek, hogy a The Wall Street Journal március 7-én beszámolt az amerikaim külügyminisztériumhoz tartozó Global Engagement Center (GEC) eredményeiről, amelyek szerint az orosz hírszerzés áll annak a koordinált félrevezető kampánynak a hátterében, amely négy online platformot is működtet.

A WSJ szerint a weboldalak az Egyesült Államokban gyártott Pfizer-vakcina kockázataira fókuszálnak, pusztán azért, hogy az orosz Szputnyik V oltás népszerűségét fellendítsék.

Az internetes oldalak kiemelik azokat a tényleges nemzetközi híreket, amelyek negatív képet festenek az oltásokról anélkül, hogy közölnék azokat az információkat is, amelyek az amerikai vakcinák biztonságosságáról és hatékonyságáról szólnak – írta a WSJ.

Az orosz Szövetségi Biztonsági Szolgálat állhat a háttérben

Price elmondta, hogy az oldalak „tartalmaznak dezinformációt két olyan oltásról is, amelyet már jóváhagyott" az Egyesült Államok Élelmiszer- és Gyógyszerügyi Hivatala.

A Fehér Ház sajtótitkára, Jen Psaki egy sajtótájékoztató keretében elmondta, minden eszközzel harcolnak a félrevezető kampány ellen.

A nyugati vakcinákat szigorú vizsgálatok után hagyták jóvá, amelyek során a két leggyakrabban használt oltóanyagnál több mint 90 százalékos hatékonyságot mutattak ki.

A nyugati oltások orosz versenytársa a Szputnyik V, amely egy tömeges vizsgálat során szintén 90% -ot meghaladó hatékonyságot mutatott.

A Global Engagement Center (GEC) szerint a beazonosított weboldalakat (köztük a New Eastern Outlookot és az Oriental Review-t) az orosz Szövetségi Biztonsági Szolgálat által üzemeltetett Külső Hírszerző Szolgálat és a News Front működteti.

A News Front az oroszok által megszállt Krímben található.

A fő célpont: a Pfizer oltóanyaga

Az orosz kampány fő célpontja a Pfizer vakcinája – derül ki egy március 8-i jelentésből, amelyet az autokratikus kormányok félrevezető kampányait tanulmányozó pártatlan szervezet, az Alliance for Securing Democracy (ASD) készített.

„A Pfizer becsmérlésének hangsúlyozása valószínűleg részben annak köszönhető, hogy a Szputnyik V mellett ez volt az első olyan oltóanyag, amelyet tömeges felhasználásra engedélyeztek és ez potenciális veszélyt jelent a Szputnyik piaci erőfölényére" – áll a szövetség jelentésében.

Az AFP arról számolt be, hogy a GEC tavalyi értékelése szerint több ezer orosz kötődésű közösségi médiaprofil koordinált kampányt folytatott a COVID-19-ről szóló hivatalos narratíva aláásása érdekében.

Az oroszok cáfolják a dezinformációs kampány létezését

A WSJ jelentését követően Dmitrij Peszkov, a Kreml szóvivője cáfolta, hogy az orosz hírszerző ügynökségek dezinformációt terjesztenének a nyugati oltásokról.

Peszkov szerint az Egyesült Államok Oroszországot próbálja hibáztatni a koronavírus-gyógymódokkal kapcsolatban kialakult nemzetközi vitáért.

A GEC azt is megállapította, hogy egy darabig Kína is tett hasonló erőfeszítéseket, de Peking végül úgy döntött, előnyösebb a saját oltóanyagaikkal kapcsolatos pozitív híreket kiemelni, mintsem a többi vakcinát lebecsülni.

Készült az AFP, a USA Today és a WSJ tudósításai alapján.
XS
SM
MD
LG